– Medielandskapet endrer seg hele tiden, og vi i OD vet at vi trenger å koble oss på partnere som tør å utfordre oss på hvordan vi formidler og hvordan vi engasjerer, sier Fredrik Opheim, kommunikasjonsrådgiver i OD.
Snapchat har stått for det kreative konseptet i tett samarbeid med Operasjon Dagsverk. Sammen med linsepartner Try Opt har de utviklet en AR-linse, som vil være tilgjengelig via en QR-kode på plakater, organisk på Operasjon Dagsverk på Snapchat og i linsekarusellen i appen.
– Ved å være tilstede med en AR-linse i årets kampanje kan vi gi målgruppen til Operasjon Dagsverk, Snapchat-brukere, mulighet til å ta del i årets Skuddsikker-kampanje. Vi ønsker å skape engasjement med linsen med å lage en delbar «selfie»-opplevelse, slik at den blir snappet videre til venner, samtidig som vi informerer om årets kampanje med en interaktiv opplevelse.
En dekorert skuddsikker vest i 3D er i sentrum, sammen med ord, symboler og kunst laget av ungdom i Colombia. De ble spurt: «Hva gjør deg skuddsikker?»
– Årets prosjekt handler om hva som gjør deg skuddsikker, ikke bare bokstavelig talt, men hva som gjør at du kan stå tryggere i kampen som menneskerettighetsforkjemper, sier Tobias Dahle, leder av OD.
TRY Opt er Snapchats eneste norske linsepartner og stod for det tekniske arbeidet med linsen.
– Selv om dette var en ganske teknisk utfordrende linse synes vi resultatet har blitt bra. Nå håper vi at mange brukere av Snapchat vil bruke linsen under årets Operasjon Dagsverk, sier Camilla Østerhaug Jarnum i TRY Opt.
– Vi anbefaler å følge Operasjon Dagsverk på Snapchat, her vil dere få lære mer om den viktige jobben de gjør og følge med på stories av årets OD-prosjekter, avslutter Line Smedstad, Senior Creative Strategist i Snapchat Nordic.