Oris Dental utfordrer tannlegeskrekken

Tannlegekjeden Oris Dental ville gjøre det lettere for de som lider av tannlegeskrekk å ta kontakt.

Skrekken

Omtrent én million nordmenn kvier seg for å gå til tannlegen, mens mellom 5-10 % av den voksne befolkningen unngår tannlegen fullstendig. Årsakene er gjerne frykt, skam eller traumer. Hos tannlegekjeden Oris Dental har dette alltid vært et viktig fokusområde, våren 2022 bestemte de seg derfor for å satse enda bredere på å få ned statistikken.

Med viten om at det å kontakte en tannklinikk direkte i første omgang føles uoverkommelig for mange, ønsket Oris Dental seg et konsept for å korte ned dørstokkmila – en utfordring de sendte i retning Narrativ.

Trygg 1080x1350 1
Trygg 1080x1350 2
Trygg 1080x1350 3
Trygg 1080x1350 4
Trygg 1080x1350 5
Trygg 1080x1350 6
Trygg 1080x1350 7

– Som en av de som har tilhørt statistikken selv var dette et litt ekstra spennende case å få bryne seg på, sier Johanne Koivunen Hoff, kreativ leder i Narrativ.

Med seg i konseptutviklingen fikk hun, passende nok, designer Kristina Henrichsen.

– Hva får du hvis du setter to markedsførere med tannlegeskrekk på saken med å utvikle et konsept for å gjøre tannhelse mer tilnærmelig? Ler hun.

Johanne og Kristina
Johanne Koivunen Hoff og Kristina Henrichsen. Foto: Narrativ

Med målgruppen på laget

I innledende fase samlet Narrativ og markedsavdelingen i Oris Dental inn innsikt fra pasienter i målgruppen og tannleger med spesialkompetanse på Odontofobi, samt ressurser fra Norsk forening for odontofobi og TOO (tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte).

Innsikten herfra ble tatt med i utviklingsfasen, der ulik funksjonalitet og illustrasjonsformater ble testet på fokusgruppen.

– Noe av det flere i målgruppen påpekte, var at de helst ikke ville bli møtt av for mye visuelt triggende materiale innledningsvis. Valget falt derfor på å illustrere så mye som mulig, sier Kristina Henrichsen.

Resultatet ble til slutt Trygg, en digital plattform og et fysisk konsept på klinikkene som også vil være hovedtema i den interne utviklingen av organisasjonen gjennom 2023.

– Tannlegeskrekk er en utfordring som det må jobbes strategisk med i lange linjer, fra målgruppen er hjemme hos seg selv i trygge rammer, til de møter på klinikk og fram til neste besøk. Noe av det mest spennende med dette caset er å få jobbe tverrfaglig med så flinke folk for å løse et samfunnsproblem ved å utvikle en solid pasientreise, sier Johanne Koivunen Hoff.

Bare begynnelsen

Den digitale plattformen består i dag av artikler, pasientcaser og en spørsmål og svar-funksjon der hvem som helst kan stille spørsmål til eksperter hos tannlegekjeden anonymt. Narrativ vil fortsette å utvikle innhold og funksjonalitet, samt jobbe med distribusjon i det kommende året.

Trygg hadde soft launch via en kampanjepuls i Schibsted, D2 og digitale boards over hele Norge i uke 46-47. Oris Dental har så langt oppnådd en økning i antall besøkende på nettsidene på over 60 % og 30.000 har lest månedens hovedcase om pasient Hans Petter Hansen. Siden kan ses her: https://orisdental.no/trygg/

Involverte byråer

Linkedin profilbilde
Narrativ
J

Johanne Koivunen Hoff

Strateg og kreatør

A

Aleksander Rebaudo

Filmproduksjon

A

Aleksander Knudsen

Filmproduksjon

Racecar Logo 1200x1200px

Racecar Animasjon

Lindbak Webutvikling

Andre involverte

T

Therese Nøst

Markedssjef Oris Dental

R

Ranveig Nordgaard

Innholdsprodusent Oris Dental

S

Stian Kanestrøm

Ansvarlig tannlege Oris Dental