Oslo Kunstforenings visuelle identitet fornyes med ANTI

Oslo Kunstforening er et ledende utstillingssted for samtidskunst og Norges første kunstinstitusjon, etablert i 1836. Når den 188 år gamle foreningen skulle i gang med ny identitet og nettsider falt valget på ANTI.

– Vi er veldig fornøyde med den nye visuelle identiteten og nettsidene som ANTI har utviklet for oss. De har virkelig forstått vår historie, våre ønsker og vårt mål om være en kunstinstitusjon hvor kunstens betydning og rolle løftes frem, sier Elisabeth Byre, kunstnerisk leder i Oslo Kunstforening.

OK Plakat 25
OKF 02 Bildekarusell 02 Banner
OKF 02 Bildekarusell 03 Flyer

– ANTI har ikke bare levert et visuelt uttrykk som resonnerer med vår identitet, men har også gjort det på en måte som føles samtidig og relevant for dagens publikum, fortsetter hun.

Som den eldste kunstinstitusjonen i norsk kulturliv, etablert et par år før Nasjonalgalleriet, har Oslo Kunstforening vært en sentral aktør i å sikre et fast visningssted for kunst i Norge. Nå, nesten 200 år senere, ønsker Oslo Kunstforening å undersøke og belyse egen historikk gjennom utforskning av eget arkiv og knytte dette opp mot tendenser i samtiden.

– Det er alltid spennende å få jobbe med institusjoner og organisasjoner innen kultur- og kunstfeltet, og spesielt gøy å få utvikle ny identitet for en så vital 188 åring. Det var viktig for Oslo Kunstforening å få på plass en ny identitet som reflekterer deres rike historie, men samtidig peker fremover og snakker til et bredere publikum. Det synes vi at vi har lykkes godt med i tett samarbeid med kunden, sier Kjell Ekhorn, kreativ leder ANTI.

OKF 05 Bildekarusell 02 Plakat Web
OKF 05 Bildekarusell 01 Web Mobil
OK Plakat 21

ANTI har utviklet både identitet og de nye nettsidene.

Lanseringsfilm.

Involverte

E

Elisabeth Byre

Kunstnerisk og daglig leder i Oslo Kunstforening

F

Frida Nordli

Kommunikasjonsansvarlig i Oslo Kunstforening