Øyafestivalen lanserer nytt design og ny nettside

Øyafestivalen, en av Norges mest kjente og største musikkfestivaler, har nylig lansert ny profil og nettside. Lanseringen er i samarbeid med NoA (The North Alliance) og markerer også begynnelsen på et strategisk partnerskap mellom de to.

Øya 2023 hero image

Øya har hatt som tradisjon å gi ansvar for festivalens visuelle identitet til dyktige designere, som blant annet Are Kleivan og sist Erland Banggren. I år er det Hans Christian Øren, Creative Director hos NoA Ignite, som tar over stafettpinnen. Han har tidligere jobbet med store merkevarer som Apple, Nike, Adidas og Hermès, og har vunnet en rekke priser for arbeidet sitt.

– Gjennom å utforske og fornye Øyafestivalens merkevare, har vi bevisst navigert mellom kunstnerisk frihet og bærekraftige prinsipper. Den nye identiteten, inspirert av naturens eget mangfold fra blader til steiner, reflekterer vår dedikasjon til både musikalsk og miljømessig harmoni. De detaljerte illustrasjonene, tegnet av Originalkopi (Sveinung Sudbø), tilfører designet en ekstra dimensjon av en organisk struktur med sin presisjon og solide håndtverk. Med nøye gjennomtenkte designelementer som speiler naturens egen organiske estetikk og inspirert av den kreative kraften fra Øyas musikere, kommer dette frem enda tydeligere gjennom nettsiden og motion. Noen har kanskje allerede lagt merke til de animerte posterene laget av Babusjka rundt om på t-banen o.l.

Øya 2023 illustrasjoner
Øya 2023 illustrasjoner2

– Denne prosessen har gitt oss muligheten til å påvirke publikums miljøbevissthet på en måte som er både engasjerende og autentisk. Vi har tenkt bærekraft på alle materialer og digitale flater. Vi bruker det mest miljøvennlige papiret som er mulig å finne selv om det er mye dyrere, klær er bærekraft-sertifiserte og nettsiden er kodet så grønn som overhodet mulig med tanke på bilder, koding og hosting. Man kan si at det er et eksempel på grønt design med og for grønne toner. Ved å flette sammen kreative løsninger og bærekraftige praksiser, håper vi at Øyafestivalen fortsetter å være et fyrtårn for hvordan store arrangementer kan drive positiv endring, sier Øren.

Øya 2023 poster1
Øya 2023 mobil2
Øya 2023 Mockup shirt

– Det er utrolig fint å samarbeide med noen som forstår oss så godt og intuitivt som NoA gjør. Anorak og NoA har jobbet med oss i en eller annen kapasitet i mange år allerede og levert strålende arbeid, derfor føltes det helt naturlig å utvide samarbeidet til å romme mer og til å bli helårlig. Vi er veldig fornøyde. Hans Christian har laget en iøynefallende og leken profil som formidler så mye av det vi står for, at den allerede fra første øyeblikk føltes veldig øyask. Nettsidene er så vidt ute av startgropa, men har vært en fryd å jobbe med sammen med Ignite og Unfold på prosjektet. Innovasjon og brukervennlighet er på ingen måte gjensidig utelukkende kategorier, og det håper jeg vi får vist når det kommer masse spennende funksjonalitet fremover, sier Birgitte Mandelid, program- og markedssjef i Øyafestivalen.

Øya 2023 tote

– Det er ikke hver dag man kan utvikle og leke i et så visuelt univers som Øyafestivalen er bygd opp av, med så mange forskjellige animasjoner, illustrasjoner og visuelt unike elementer som man finner her – se om du kan finne noen ting å ta tak i. Nettstedet er bygd på Sanity CMS, Next.js og Tailwind. Alle bevegelsene du ser på nettsiden er laget ved hjelp av CSS-animasjoner og Framer motion, sier Knut Sorknes, utvikler i NoA Ignite.

Øya 2023 Skjerm

Utover ny visuell identitet har NoA jobbet med flere leveranser for Øya det siste året, blant annet ny kommunikasjonsstrategi, årets Øya-film, og det nye Øya-kompis.

– Øya er en ikonisk merkevare med en dønn lojal målgruppe. I utarbeidelsen av den nye identiteten har det derfor handlet om å utfordre dem til å ta enda større plass, sette retning og rope litt høyt. Og ikke minst fornye seg for å tiltrekke seg nye målgrupper uten å gå på kompromiss med det som nettopp gjør dem så unike og tydelige, sier rådgiverduoen Tina Wesselsen i Anorak NoA og Marte Olaisen i NoA Consulting.

Involverte byråer

Noacons logo
NoA Consulting
M

Marte Hellum Olaisen

Business Advisor

Bab logo ikon svart
Babusjka Motion design
E

Ernst Føyn

Motion design

S

Syver Sanengen

Motion design

A

Anna Kuznik

Motion design

Andre involverte

O

Originalkopi (Sveinung Sudbø)

Illustrasjoner