På nett med ny kampanje 

Elvia er et nettselskap, men hva gjør 824 ansatte i nettselskapet Elvia? Det er temaet i en ny kampanje som Elvia ruller ut i disse dager der en strømkabel spiller hovedrollen i kampanjefilmen. Høres det litt kjedelig ut?

Mann se opp

Elvia er resultat av sammenslåingen mellom Eidsiva Nett og Hafslund Nett i 2019. Et nettselskap drifter, vedlikeholder og bygger ut strømnettet i Innlandet, Viken og Oslo. 824 ansatte i Elvia og 65.000 km strømkabel sørger for at over to millioner mennesker får strøm i kontakten sin hver dag. 900.000 husstander betaler nettleie til Elvia for denne tjenesten.

Strømnettet som Elvia har ansvaret for, dekker et område som er større enn Danmark, og er en viktig del av den samfunnskritiske infrastrukturen i Norge. En sikker strømforsyning er viktig både for menneskeliv og næringsliv. Fremover blir denne infrastrukturen også avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet.

– Vi forstår at det ikke er så mange som tenker over hvem som er ansvarlig for å frakte strømmen frem til kontakten i veggen. Nordmenn tar strøm som en selvfølge, og det er vi i Elvia glade for. Det viser at vi gjør nytte for oss. Men jobben koster, og det ønsker vi å forklare. Infrastrukturen vi drifter krever store investeringer, og uvær og uforutsette hendelser kan føre til feil. Tenk på katastrofen i Gjerdrum romjulen 2020, eller da Frank feide over Østlandet i januar i år. I Elvia har vi beredskap 24/7 for å få strømmen tilbake hos kundene igjen når slikt skjer, sier Lene Ljødal, ansvarlig for Kundekommunikasjon i Elvia.

Se filmen her.

Viser samfunnsrollen med annerledes konsept

– Målet med denne kampanjen er å fortelle hvordan vi i Elvia jobber. I kampanjefilmen forteller vi denne historien litt karikert, for tenk hvis alle våre to millioner kunder måtte følge med på strømnettet selv, spør Ljødal.

Det er Geelmuyden Kiese som er byrået bak kampanjen, og de har fått med seg filmproduksjonsselskapet Willy Nikkers og regissør Stian Johansen for å lage en spenningsfilm med happy ending. Filmen er spilt inn i Odalen. RED har laget content på kampanjen, og Anti Hamar står for performance marketing. Kampanjen skal vises med uttak på TV, i digitale kanaler og på sosiale medier. Uten strøm var ikke kampanjen mulig.