




Kampanjen for Holder de ord er i gang.
Fjorårets vinner av Reklame for alvor 2012 ble organisasjonen holderdeord.no – en tjeneste som ønsker å bringe mer fakta inn i norsk politikk. Byrået Saatchi & Saatchi vant byråkonkurransen og har jobbet med kunden i snart et år. Nå er kampanjen ute.
Samme konsept, nye løsninger.
Saatchi & Saatchi er godt kjent med å jobbe på kampanjer for Reklame for Alvor. Dette er tredje gang de drar i land seieren på fem år. Likevel kan man møte på utfordringer.
– Vi vant først på et konsept som inkluderte kjente profiler fra norsk politikk. Etter hvert som kampanjen tok form, bestemte dessverre politikerne seg for at de ikke ønsket å delta likevel. Da måtte vi kaste oss rundt og lage nye løsninger på det samme konseptet vi hadde vunnet på, som jo var en klar utfordring, men som vi synes vi løste godt, sier daglig leder i Saatchi, Jon Fredrik Sandengen.
– Konseptet springer ut av at det er vi, det norske folk, som «ansetter» politikerne i deres stillinger ved å stemme på dem. Da hver enkelt av oss også ansvaret for å følge dem opp, som en sjef har ansvaret for å følge opp sine ansatte. Tjenesten holder de ord har gjort dette ansvaret enklere for oss, sier tekstforfatter i Saacthi, Ida Fjeldbraaten.
Samarbeid med nrk.no
Holder de ord har allerede begynt å få en god del oppmerksomhet. De har bant annet gått inn i et samarbeid med nrk.no som bruker teknologien fra holder de ord til å enklere visualisere politiske saker. De håper at kampanjen skal gi dem enda et løft.
– Samarbeidet med Saatchi har vært veldig bra. De har skjønt hvem Holder de ord er og hva vi ønsker å oppnå, og har vist stor fleksibilitet underveis. Vi er godt fornøyd med kampanjen, og er også veldig glade for mediepakken vi har fått som gir oss bred eksponering foran valget. Vi håper kampanjen gjør at flere engasjerer seg, sier Tiina Ruohonen, kommunikasjonssjef i Holder de ord.