Pandemibyrå landet Flyr

I disse dager lanserer Flyr en større kampanje, med blant annet nye reklamefilmer på TV utviklet i samarbeid med sitt helt nye byrå, NOSLEEPTILLBROOKLYN. I kampen om passasjerene og vekst etter koronapandemien skal det nye byrået hjelpe Flyr å tydeliggjøre hvilke fordeler det er ved å velge Norges yngste flyselskap.

Flyr kaffe

Det var etter en byrårunde på tampen av fjoråret, at Flyr valgte hovedbyrå på utvikling av strategisk kommunikasjon. Flyselskapet, som ble startet av erfarne folk fra selskaper som Braathens, Norwegian og SAS valgte et nesten like ferskt byrå, men også det startet av erfarne folk fra reklame, design, digitale medier samt event- og festivalbransjen.

Flyr tok av første gang i juni 2021 med ønske om å være det ansvarlige norske flyselskapet. Ved å sette passasjerenes behov først er ambisjonen at Flyr skal levere den enkleste fly- og kundereisen – uten skjulte kostnader og kompliserte vilkår. Byråsamarbeidet har derfor fokusert på å finne relevante måter å snakke om denne tilnærmingen i et marked som har vært vant til kronglete og uoversiktlige billettyper og ofte utilgjengelig kundeservice.

Et ukjent byrå

– Vi hadde innledende diskusjoner med flere, men det var ikke alle som helt forstod hva vi representerer og ønsker å oppnå, sier kommersiell direktør i Flyr, Thomas Ramdahl.

– Når vi snublet over NOSLEEPTILLBROOKLYN, et byrå vi aldri hadde hørt om før, så viste det seg at de både hadde en utfordrende og involverende tilnærming, og en god forståelse for vårt strategiske ståsted. Vi er begge små utfordrere, og passer kulturelt godt sammen, sier Ramdahl.

Under pay-offen «Du som vet, flyr med Flyr» vil kampanjen fokusere på enkelhet og vennlighet i de forskjellige uttakene, fra display og utendørs til TV og radio. Ifølge Brand og Marketing Manager Ida Louise Kristiansen har kunde og byrå vært opptatt av å hinte om at det finnes en bedre måte å fly på i payoff og gjennom å utnytte de forskjellige medienes særegenheter.

– Vi skal være et vennlig og tydelig selskap, også når vi kommuniserer. Displayannonser og utendørs er nødvendigvis mer rett på sak, men alltid med litt snert og personlighet, mens radio, SOME og TV blir enda mer emosjonelle der vi kan få fortalt mer om hva Flyr står for, direkte og indirekte. Gjennomgående er vår historie at mange ting er enklere og kanskje litt hyggeligere hos oss, sier Kristiansen.

Artikkelen fortsetter lenger nedover i saken.

Radioreklame: «Tidlig oppe»

Flyr_tidlig-oppe_35s.mp3
Last ned

Radioreklame: «Bookedagen»

Flyr_bookedagen_foredrag_30s.mp3
Last ned

Radioreklame: «Far ringer»

Flyr_far_ringer_25s.mp3
Last ned
Flyr OSL boards2
Boards OSL
Ungdomsbillett
Flyr NOSLEEP
Aris Theophilakis, Pål Wehus fra NOSLEEPTILLBROOKLYN, Peer Bratlie og Ide Louise Kristiansen fra Flyr.

Et byrå i flymodus

Flyr inngikk i fjor sommer et sponsorat med Palmesus og ble i den prosessen obs på NOSLEEPTILLBROOKLYN som jobber delvis integrert i festivalen. Flyr valgte å invitere byrået til ytterligere samtaler nærmere jul da de skulle velge nytt hovedbyrå. Rådgiver og kreatør Aris Theophilakis sier teamet, som bla inkluderer Art Director Pål Wehus, designer Atle Røisland, digital rådgiver Suzanne Grapendaal og prosjektleder Birgitte Hodne, kombinerer flybuffs, folk med flyskrekk og folk med erfaring fra selskaper som Braathens SAFE og Singapore Airlines.

– Vi plottet Flyr mot de andre selskapene, samt at vi formulerte rasjonelt og emosjonelt hva du ikke trenger å finne deg i fra et flyselskap. Det ga mange interessante innganger på tematikken, så vi jobbet oss gjennom et rikt repertoar av muligheter. Flyr er opptatt av korte pucker og tett tilstedeværelse, noe som for eksempel betyr at ideprosessen var åpen og inkluderende hele veien. Det kan være krevende, men med halvparten lekenhet og halvparten voksenhet i drinken har det gått veldig bra, sier han.

Flyr har til nå åpnet flyvninger til over 41 destinasjoner i Norge og Europa, og har sakte, men sikkert økt kapasiteten siden siste del av pandemien. SVP Marketing & Customer Engagement, Peer Bratlie, sier at selskapet utover våren endelig vil være i marsjfart.

– Kjennskapen vår økte bra gjennom siste del av pandemien, selv når det omtrent var umulig å fly. Vår strategi har vært å være til stede selv om ingen andre var det, og å snakke om det ingen andre snakker om. Det har hjulpet, men nå skal vi videre opp. Fra midten av mars går vi sterkere ut på blant annet TV. Med to andre store aktører skal det være god plass til et tredje flyselskap som ikke gaper over for mye, avslutter Bratlie.

Involverte byråer

NOSLEEPTILLBROOKLYN
B

Birgitte Hodne

Prosjektleder

A

Atle Røisland

Digital designer

S

Suzanne Grapendaal

Digital rådgiver

Obhf profileimage black
One Big Happy Family FIlmproduksjon
H

Halfdan Ullman Tøndel

Regissør

H

Henrik Kaels Faltin

Produksjonsleder

C

Colleen Christiansen

Produksjonsleder

J

Johan Fredrik Bødtker

Filmfotograf

Filmreaktor Etterarbeid

Andre involverte

«

«Crusin» av artist Haider Raja

Musikk