Posten med Twitterstorm på Nordpolen

I fjor lanserte Posten en mye omtalt vri på juleevangeliet. I årets julekampanje fra Posten er det et skråblikk på julenissen som er fokus. Kampanjen er utviklet i samarbeid mellom Posten og POL.

Make Christmas Great Again

– Vi føler vi startet en slags ny tradisjon i fjor med å se på jula med et lite skråblikk. Da tok vi tak i juleevangeliet og laget en ny vri på den. Det slo såpass an at vi ønsket å følge opp det sporet med å skape ny oppmerksomhet rundt Posten og flere av våre nye tjenester på en humoristisk og overraskende måte. Vi elsker nissen og jula, og gleder oss til kampanjen har premiere denne uka, sier Monica Solberg, markedssjef for Posten og Bring.

Nissen som mista businissen


Det er en kjennsgjerning at julenissen bare jobber én dag i året. Det gjør ikke Posten. De jobber døgnet rundt, hele året for å levere pakker og post til forventningfulle mennesker over hele landet. På mange måter kan du si at Posten har gjort julenissen litt arbeidsledig. Hva skjer egentlig med julenissen når Posten har gått han i næringa? Det ville vi finne ut.

Kreatørene bak ideen fremhever at en viktig del av briefen var å vise at Posten er innovative og nytenkende, og har vært det i alle år. Ideen springer ut fra tanken om å utforske den absolutte motsatsen til innovasjon og nytenkning – nemlig nissen, som ikke har utviklet seg stort siden han startet i jobben på slutten av 1800-tallet. Og når man først begynte å dykke ned i kjennetegnene på utdaterte, hvite menn, så var det jo litt å ta av.

Hovedfilmen. Se flere filmer lenger ned i saken.

Twitterstorm på Nordpolen


Julenissen har som noen andre litt vanskelig for å ta endringer innover seg. Det er lettere å ikke anerkjenne nederlag, enn å omfavne endring. Da er det fristende å ty til Twitter for å få utløp for egen frustrasjon. Og ikke minst, la det gå utover den nye fienden – Posten.

– Hovedmålet med kampanjen er å få frem bredden i tjenestene våre og vise at Posten aldri slutter å fornye seg - i motsetning til julenissen, som har levert pakker på samme måte i alle år. Vi står foran en julehandel i en spesiell tid der pakkevolumet og netthandelen vil slå alle rekorder. Da er det viktig å vise fleksibiliteten i tjenestene våre og forsikre forbrukerne om at de trygt kan handle på nett og få varene levert hjem med Posten. Samtidig ønsker vi å sette det inn i en samfunnsaktuell setting, med temaer som er brennaktuelle, avslutter Solberg.

I Pad nissens twitterkontox

Nissen i alle kanaler

Kampanjen, som hadde premiere på TV 2 i helgen, består av en rekke elementer. Hovedfilmene vil gå på TV og kino, samt i egne kanaler på nettet. I tillegg er det produsert eget innhold til sosiale medier, digitale boards og bannere for å nevne noe. Det er også laget en langversjon av filmen som forteller hele historien til julenissen.

Filmene er produsert av Bacon og regissert av Matias & Mathias (Matias Rygh og Mathias Nordli Eriksen). Det går til og med rykter om at nissen har en egen twitterkonto (@RealZanta).

Andre involverte

H

Hege Barbara Aarhus

Ansvarlig hos kunde

M

Monica Solberg

Ansvarlig hos kunde