Publicis hijacker en av verdens mest ikoniske logoer for klimasaken
Engasjerte designere og kreatører i Publicis har redesignet FN-logoen for å rette oppmerksomheten mot de alvorlige klimaprognosene i FNs egne rapporter.
Aktuelt byrå
Publicis Kitchen
Når temperaturen på jorda øker, stiger også havnivået. For å illustrere FNs egne framtidsprognoser slapp Publicis klimakrisen løs på logoen deres. Initiativet visualiserer de enorme utfordringene millioner av mennesker vil møte i løpet av få år.
– FN-logoen har vært den samme i 78 år, men verden derimot forandrer seg i en rasende fart. FN-logoen bør gjenspeile disse endringene. Det ikoniske symbolet på en forent verden, drukner nå i fraværet av nettopp dette, sier Ole Andreas Finseth, som er en av initiativtakerne bak kampanjen.
– Ideen stammer fra et ønske om å finne en mer håndfast måte å formidle det som er i ferd med å skje, slik at det ikke blir like lett å bare se vekk. Når FN-logoen og jordkloden plutselig ser helt annerledes ut, er du nødt til å ta det inn på en annen måte, fortsetter Gry Sagvolden, en annen initiativtaker bak kampanjen.
Det haster å gjøre noe. Nesten 900 millioner mennesker bor i kystområder hvor konsekvensene av havstigning vil være dramatiske.
– Dette handler om noe langt større enn justering av vektorgrafikk. Små endringer har kjempestore konsekvenser. Områdene vi har fjernet fra logoen er i realiteten hjem til mange millioner mennesker. Det er ikke redesign, det er realitets-design, sier Thale Riiser, som også står bak kampanjen.
– Små og maktesløse
Land, øyer og byer som Maldivene, Bangkok, Ho Chi Minh, Bangladesh, Nederland, Alexandria, New York, Dubai, Bahamas og Myanmar med flere, vil oppleve massive endringer når havnivået stiger.
– Som mange andre føler vi oss små og maktesløse i møtet med klimaendringene. Vi sitter ikke med løsningen på klimakrisen, men vi føler at vi må bidra med noe, sier Riiser.
– Oppdateringene vi har gjort er ikke hypotetiske scenarioer. Denne virkeligheten er forestående, og vi må krever mer handling fra beslutningstakere før det blir enda verre.
Vi vil fortsette å spre den oppdaterte logoen, og vi håper å inspirere andre til å bruke sin stemme, avslutter Finseth.
Prosjektet ble startet som et internt initiativ og har engasjert medarbeidere fra hele Publicis-huset. Det ble lansert samtidig med at ledere, forskere og aktivister samlet seg under COP28 i Dubai. «The Climate Changed Logo» vil fortsatt leve videre, da havstigning er en uunngåelig utfordring som ikke kan stoppes.
Involverte byråer
Adam Gruner
Animasjon
Tina Pittermann
Design / produksjonsleder
Martin Granheim
Web
Christian Lysaker
Web
Aasmund Amundsen
Lyd
Elena Gonder
PR
Amy Crowther
PR