Ring 2 gjenskaper tinnituslyder

I samarbeid med HLF gjenskaper Ring 2 tinnituslydene til 10 ulike personer, deriblant artistene Ida Maria og Gaute Ormåsen.

Ida Marie

Veldig mange forbinder tinnitus med en pipelyd eller øresus, men sannheten er at tinnitus er unikt for hver enkelt, og kan variere veldig i type lyd, styrke og intensitet. Lidelsen fører ofte til nedsatt livskvalitet for den som har det.

– Målet for årets kampanje er derfor å skape økt forståelse for hvordan det er å leve med tinnitus ved å gjenskape lyder som tidligere bare har blitt hørt av de som er rammet, forteller kreativ leder i Ring 2, Alexander Gjersøe.

I samarbeid med lyddesigneren Kristoffer Pahle har artistene Ida Maria og Gaute Ormåsen tilbrakt tid i studio, for å finne fram til sine personlige lyder. Resultatet er to filmer som danner navet for en flermedial kampanje bestående av utendørs, SoMe, digitale uttak og PR. Filmene er produsert av Fenomen film med Andreas Grønvold på regi og Emma Thorén som produsent.

Strategisk leder i Ring 2, Per Kristian Voss Halvorsen, forteller at det var mye usikkerhet knyttet til prosessen, da det slettes ikke var sikkert på forhånd om de ville klare å finne fram til lydene.

– Resultatet var over all forventning, og de involverte gikk gjennom en svært emosjonell reise i arbeidet med å gjenskape tinnitusen sin. At vi faktisk klarte å finne lydene deres har resultert i at de nå for første gang kan gi folk en dypere forståelse av hvordan det er å leve med dette, utdyper Halvorsen.

Eget Spotify-album

I forbindelse med kampanjen har det også blitt laget et eget album på Spotify der folk kan lytte på lydene til Gaute Ormåsen, Ida Maria og åtte andre personer med tinnitus.

Albumet vil også fungere som et verktøy på HLF sine mange stander rundt om i landet.

Generalsekretær i HLF Inger Helene Venås kan fortelle at kampanjen har blitt svært godt mottatt ute i lokallagene og blant folk flest.

– Dette har vært et superspennende samarbeid og Ring 2 har virkelig klart å skape en helhetlig kampanje som også skaper empati for de som sliter med tinnitus. Tinnitus er mye vanligere enn man skulle tro, men det er vanskelig å prate om fordi ingen andre hører lyden du hører. Derfor er denne kampanjen så viktig, avslutter Venås.

Årets kampanje har blitt svært godt mottatt i sosiale medier, og også blitt dekket både på

TV 2, i VG, Dagbladet, NTB og en rekke andre medier.

Ida Marie
Gaute Ormåsen

Andre involverte

K

Kristoffer Pahle

Lyddesigner