Ring 2 med Qatar-markering for Skeid
Under helgens kamp mot Kongsvinger markerte fotballklubben Skeid avstand til det nært forestående VM-sluttspillet ved å bytte ut spillernes navn på draktene med navnene til 11 migrantarbeidere, som har omkommet i Qatar. Stuntet fikk massiv oppmerksomhet i alle de store nyhetskanalene, og spredde seg raskt i sosiale medier. Bak markeringen står Skeid sin samarbeidspartner, Ring 2.
Aktuelt byrå
Ring 2
Helt fra Qatar ble tildelt mesterskapet i 2010 og fram til i dag, har tusenvis av migrantarbeidere blitt utsatt for grove menneskerettighetsbrudd. Dette ønsket Skeid å markere i sin siste hjemmekamp ved å entre banen med navnene på 11 migrantarbeidere på ryggen. I tillegg til navnene bar alle spillerne nummeret 23, da dette er artikkelen om arbeidstakeres rettigheter i FN sin menneskerettighetserklæring. Denne artikkelen hadde også blitt viet plass istedenfor reklame på stadion.
Skeid markerte tidlig motstand mot Qatar VM og stemte for boikott på fotballtinget. Beslutningen var bredt forankret blant medlemsmassen der et klart flertall ønsket boikott og at Skeid skulle ta avstand til arrangementet. Nå, få uker før VM begynner ønsket Skeid å rette fokus mot noen av skjebnene bak det omdiskuterte mesterskapet.
– Vi ønsket å trekke fram de mange arbeiderne som har gjort VM i Qatar mulig, men som ikke kommer til å motta noen hyllest fra publikum. Fattige migrantarbeidere som forlot familiene sine i håp om en bedre fremtid, men som dessverre ikke vendte hjem i live, sier Skeids daglige leder, Daniel Holmeide Strand.
Historien til elleve utvalgte migrantarbeiderne
Draktstuntet var imidlertid ikke det eneste som skjedde på Nordre Åsen på lørdag.
I tillegg til navnene på draktene var både kampprogrammet og området rundt OBOS Idrettspark Nordre Åsen viet historiene til migrantarbeiderne. I samarbeid med Blankspot, en gruppe gravende journalister, med svenske Martin Schibbye i spissen, har Skeid fått hjelp til å plukke ut 11 skjebner med sine tilhørende historier.
– Vi ønsket at lørdagens markering skulle være mer enn bare et stunt for å rette oppmerksomhet mot saken, og derfor har vi sammen med Skeid jobbet grundig med å formidle historiene til disse elleve utvalgte migrantarbeiderne, forklarer Alexander Gjersøe, kreativ leder i Ring 2..
Gjersøe kan også fortelle at sportsjournalist Mina Finstad Berg fra TV 2 ble invitert til Nordre Åsen. Foran en engasjert gjeng i klubbhuset fortalte Finstad Berg om sitt syn på Qatar VM og de utfordringer og dilemmaer mediene står ovenfor i forbindelse med det omdiskuterte mesterskapet.
Oppfordrer folk til å bidra
Draktstuntet ble i løpet av helgen plukket opp av alle de store nyhetskanalene. Skeid er glade for all oppmerksomheten rundt initiativet, og håper at det kan bidra til å sette ekstra søkelys på det kommende mesterskapet. Gjennom å selge draktene på auksjon og gi inntektene til Blankspot og deres prosjekt CardsofQatar, håper Skeid at man sammen med andre engasjerte organisasjoner kan bidra til å sette ekstra press på FIFA i tiden fremover.
– Vi blir jo små mus i denne kampen, men hvis mange nok står opp så skal du ikke se bort fra at det blir endringer. Vi kan jo ikke gi opp avslutter Skeids daglige leder, Daniel Holmeide Strand.
Involverte byråer
Involverte
Daniel Holmeide Strand
Ansvarlig hos kunde (I tillegg til en ekstremt engasjert gjeng med frivillige i klubben)