Setter spillerfaring på CV-en
En ny kampanje fra Geelmuyden Kiese for Manpower snur opp ned på konvensjonelle holdninger til dataspill og arbeidsliv.
Aktuelt byrå

Geelmuyden Kiese









Sammen med Manpower har Geelmuyden Kiese utviklet kampanjen «Sett spillerfaring på CV-en», som skal vise unge at de kan mer enn de tror, og at Manpower kan være en døråpner til arbeidslivet. Målet er å øke kjennskapen om Manpower blant unge mennesker.
– Vi skjønte fort at vi måtte være innovative for å nå ut til en målgruppe som blir svett når de hører ordet karriere, og som ser rett gjennom bullshit fra kommersielle aktører, sier rågiver Runar Wiksnes i Geelmuyden Kiese.
«Sett spillerfaring på CV-en»
Løsningen ble derfor å kommunisere med målgruppen på deres egne premisser, på steder der de er. Konseptet for kampanjen tar utgangspunkt i en av Norges største hobbyer, nemlig dataspill.
– De fleste har fått med seg at unge bruker mye tid på dataspill. Det ikke like mange har fått med seg er at forskning viser at de gjennom å spille utvikler en rekke ferdigheter og egenskaper som lar seg overføre til arbeidsliv og skole. Derfor var ideen vi presenterte for Manpower: Sett spillerfaring på CV-en, sier Wiksnes.
Manpower var enige umiddelbart, og flyttet dermed hele arbeidslivets syn på dataspill med flere kilometer. Ideen sammenfalt også med en av Manpowers kjernekompetanser.
– Vi har lenge oversatt kompetanser fra for eksempel militæret og idretten til arbeidslivet. Det er på tide at vi anerkjenner at de unge som dedikerer mye tid til komplekse spill, også tilegner seg nyttige erfaringer. Samarbeidsevne, strategi, logistikk og ressursforvaltning. De samme egenskapene som er attraktive i arbeidslivet, kreves også for å lykkes i mange dataspill, sier kommunikasjonsdirektør Sven Fossum i ManpowerGroup.
Spillerfaring omsatt til jobbmuligheter
Manpower har tatt konseptet inn i hvordan de arbeider. De har endret CV-skjemaene på nett slik at alle nå må vurdere feltet «spillerfaring» når de fyller inn CV-en. Samtidig er Manpowers ansatte veiledet i hvordan de kan avdekke overførbare egenskaper mellom spilling og jobb. Grepene har allerede ført til at flere kandidater har fått omsatt sin spillerfaring til jobbmuligheter.
– Det er veldig inspirerende å jobbe med noen som går så helhjertet inn som Manpower. De tar virkelig unge på alvor, og har lagt seg i selen for å bevise at kampanjebudskapet faktisk er noe de lever opp til, sier Wiksnes.
Tegnet eget spillunivers
For å fortelle gamere om Manpowers konsept, laget Geelmuyden Kiese et eget spillunivers med animasjoner utviklet i samarbeid med tegner Nikolai Lockertsen. Alt kampanjemateriellet er rettet mot folk under 25 år. Kampanjen ble først lansert på videostrømmetjenesten Twitch.
– Dataspilluniverset er veldig visuelt. Derfor utviklet vi egne spillkarakterer som passer inn i universene man møter i kjente spill, og plasserte disse karakterene inn i alminnelige arbeidssituasjoner, sier Wiksnes.
På Snapchat, Instagram, Twitch, Youtube og utendørsplakater oppfordrer Manpower unge mennesker til å sette spillerfaring på CV-en, og å besøke kampanjesiden spillerfaring.no. Der kan de lese hvordan spillerfaringer kan oversettes til arbeidslivet, og hvordan de kan vise dette frem for fremtidige arbeidsgivere. Arbeidsgivere blir fortalt om kampanjen i både redaksjonelle medier og med utendørsplakater.
Gjennom et samarbeid med den populære Twitch-profilen Emilie «Emzia» Helgesen inviterte også Manpower gamere selv til å fortelle hva de har lært av å spille. Innsikten bruker de til å oppdatere spillerfaring.no.
VG har skrevet dette om kampanjen.
Sterke resultater
I løpet av den første måneden hadde over 1000 unge registrert spillerfaring på CV-en. Den første kampanjeperioden skapte 18,8 prosent økning i antall registrerte CV-er hos Manpower, sammenlignet med samme periode året før.
Involverte byråer

Geelmuyden Kiese
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2018 Produkter eller tjenester
-
Gullblyanten 2018 Print