Store tema for de minste – enkelt forklart

Mange norske barn er engasjerte i klima og miljø, og opptatt av hva de kan gjøre selv for å bidra. Samtidig skorter det på detaljert faktakunnskap hos mange. Derfor lanserer MatStart, barnas MatPrat, filmserien «Enkelt forklart med Johannes».

Mat Prat Matsvinn Thumbnail Smil

Visste du at gress er kjempeviktig for å produsere mat i Norge? Eller at vi i Norge kaster 43 kilo mat per person i året? Dette er inngangen til de to nye filmene for barn der Johannes Slettedal forklarer kompliserte strukturer rundt matproduksjon og matsvinn på en enkel måte.

– Vi ønsker å tilrettelegge for at barn og unge skal bli interesserte og engasjerte i maten de spiser, sier ansvarlig for barn og unge i MatPrat og prosjektleder for MatStart, Ragnhild Kolvereid.

– Når det gjelder temaer som er såpass kompliserte som bærekraft og matproduksjon, kan det være vanskelig for barn å forstå nyansene og trekke kunnskap ut av den informasjonen de finner. Derfor er det veldig viktig for oss å bidra til at de klarer nettopp det, fortsetter Kolvereid.

Undersøkelser av målgruppen bekreftet at de fleste barna ønsket seg film for å lære mer om dette, og konseptet med korte, informative filmer på YouTube ble klart.

En miks av stilarter

Filmprosjektet er en videreføring av MatPrats filmer om bærekraft med tidligere Newton-programleder Stian Sandø som frontperson. Filmprodusent og konseptutvikler i MatPrat, Silje Larsdotter Hådi-Siverts, forteller at disse filmene leverte svært gode resultater med en troverdig aktør som forklarte komplisert tematikk.

– Denne måten å kommunisere kunnskap på ønsket vi å videreføre, forklarer hun.

Det nye konseptet måtte derimot skreddersys mot en målgruppe med høye krav til en kjapp og leken stil:

– Her må det visuelle foregå i et forrykende tempo for å holde på interessen, kanskje spesielt når tema i seg selv ikke er det barn vil definere som underholdende. Det må skje såpass mye at vi voksne nesten får trøbbel med å følge med, forteller Hådi-Siverts.

Valget falt derfor på en miks av stilarter med mye animasjon, cut-out, fotorealistisk i miks med illustrasjon og en troverdig aktør plassert i gøyalt samspill med ulike univers.

Respekt for en kritisk målgruppe

MatPrat valgte å løse kreasjon i samarbeid med produksjonsselskapet Clockwork og det visuelle ble utviklet av filmfolk og MatPrat sin produsent. Manus ble skrevet i samarbeid med Slettedal, som er godt vant med å kommunisere kompliserte tema til barn gjennom NRK Supernytt og TV 2 Skole. Det var derfor ikke behov for kreasjonshjelp i sin tradisjonelle forstand.

– Noe av det som inspirerte meg mest i dette prosjektet har uten tvil vært det å skulle forklare noe så viktig som matsvinn for det som kanskje er den kuleste målgruppen av dem alle, nemlig barn og unge, forteller Slettedal.

– Barn er kanskje det meste kritiske publikummet man kan ha, så her gjelder det å ikke ta noen snarveier og heller ikke undervurdere publikummet man snakker til!

Animasjonsregissør Marthe Maren Holth forteller at prosjektet helt fra start har vært bygget på kreativitet, lek og engasjement, der respekt for tematikken i kombinasjon med å holde på oppmerksomheten til målgruppen har vært en spennende oppgave.

Allerede solide resultater

MatStart har sendt filmene i sin helhet som annonser på YouTube, med filmlengder på mellom 2 og 3 minutter. Den første av filmene, Å kaste mat er skikkelig dumt! har generert nesten 1,5 millioner visninger i løpet av de to siste ukene av august. Med 45 % som har sett mer enn 30 sekunder, og ca 22 % som har sett gjennom hele filmen på 2,45 minutter, kan barnas MatPrat slå fast et solid resultat, så langt.

– Vi håper at filmene vil gi mange barn og unge en god forklaring på noe av det de lurer på, eller kanskje ikke visste at de lurte på, og at dette kan gi dem økt interesse for å bidra til et bærekraftig samfunn. Vi vil også sende informasjon om filmene til landets grunnskoler, og håper og tror at denne måten å lære på kan gjøre tematikken interessant og gi mersmak til videre læring og refleksjon om disse viktige temaene, avslutter prosjektleder Kolvereid.

Involverte byråer

MatPrat
A

Audun Selsjord Bratlie

Manus og regi (live action)

J

Johannes Slettedal

Manus

R

Ragnhild Kolvereid

Prosjektleder

E

Eivind Aurstad

DoP

D

Daniel Atkinson 

Lysmester

M

Marthe Solberg

Produksjonsleder

CWLOGO film
Clockwork Animasjon
B

Benjamin Chellaram 

Hovedanimatør

S

Semming Haraldsen

Lyddesigner