Tannhelsekarakterene

Hvordan gjør man tannhelse relevant – for alle? Narrativs svar: Tannhelsekarakterene, et animert univers for alle flater.

66156a8e7ebd8d3f748f6640 Karakterer3

Oris Dental ønsket å øke bevisstheten om hvordan tannhelsen og tennene våre påvirkes gjennom livets mange ulike faser. Hva skjer med tannhelsen under graviditet? Hvordan påvirkes tannkjøttet av forhøyet stressnivå over tid? Hvorfor blir man tørrere i munnen med alderen? Og hvilke konsekvenser har det? Viktige spørsmål, med viktige svar – men kanskje ikke det folk flest vier mest tid til å sette seg inn i når livet går sin vante gang med alt det innebærer.

Scene 3 alt VG Printstory
Scene 4 alt Alt Print
Scene 5 D2
Scene 5 Printstory

Tannhelsekjeden gav Narrativ utfordringen med å gjøre den viktige informasjonen både lettfattelig og interessant, samt relevant for en målgruppe som strekker seg 20-100+. Gode artikler på de ulike tematikkene har Oris Dental alltid hatt, men også viten om at flertallet sjeldent leser dem før noe allerede har begynt å gjøre vondt.

Desktop oris mockup
Mobil oris mockup

Med en hel befolkning å skulle engasjere, ble det naturlig å ta tak i Oris Dentals tolv kjernemålgrupper og hva tannlegene oftest får presentert som klassiske utfordringer for dem. Basert på underlaget og samtaler med fagutvalget, bestemte vi oss for å karikere disse med glimt i øyet - både for å gjøre den viktige informasjonen mer interessant å ta inn, men også like mye for å ufarliggjøre den.

Annonse display 320x400 dentaltabs
Annonse display 320x400 thootpaste
320x400 Annonse display fluoride

Etter å ha definert de første seks karakterene allierte vi oss med animasjonsstudioet Parabel. De gav liv til alle karakterene i definerende øyeblikk, og inkluderte også tannpleieren, tannlegen og tannlegespesialisten. Sammen med WeMade utviklet vi deretter et første hjem til karakterene på en levende kampanjeside.

SOME organisk facebook 1
SOME Organisk facebook 2
SOME Organisk instagram 2
SOME organisk karusell

I første del av prosjektet har vi nå lansert seks karakterer, distribuert i alle Schibsteds digitale flater, Meta og print via VG, A-Magasinet og D2. I Q3 lanseres de neste seks, før karakterene skal få leve videre både som en del av Oris Dentals organiske univers og i fremtidige prosjekter. Så langt har vi generert mer enn 70 tusen klikk til kampanjen.

Så, hvilken tannhelsekarakter er du?

Andre involverte

T

Therese Nøst

Ansvarlig fra kunde

E

Eirik Salvesen / Oris Dentals fagutvalg

Medisinsk korrektur