Tante Randi med tilbud på hatefulle ytringer

IMDi er ute med en kampanje i sosiale medier som skal bidra til en inkluderende debattkultur blant unge, som ikke er like kritiske til kilder. For noen skal det det gå raskt og skape engasjement, mens andre frykter å bli kansellert.

IMDI

– Det er ikke så enkelt å dytte sunn skepsis foran jakten på dopamin i sosiale medier. Så vi satt opp et speil til denne kulturen gjennom finnmening.no som de enten må ta til seg, eller hate på. Begge deler er greit så lenge kidsa tar seg tid til å tenke seg om, sier det kreative teamet i Tante Randi, Jobo Engh og Jørgen Kjensli Moe.

Nettside forside

Tante Randi har lansert en helt ny nettbutikk, finnmening.no, der unge kan kjøpe seg meninger og ytringer helt fritt for kildekritikk. Her kan man blant annet bestille «Minoritetsvitser», «Woke-pakken» eller «Ukritisk Repost». I tillegg er det tre for to på alle «Politisk Korrekte Utsagn».

Det er Ellevill som har produsert filmene til kampanjen.

Erik Sæter
Maren Turmo

– Jobo, Jørgen og tantene kom til oss med et konsept som vi ble veldig gira av. Sjelden noen får med staten på så friske greier! Så ja, vi grep sjansen og laget disse ironiske filmene som om vi hadde fått verdens dårligste brief (når vi egentlig hadde fått verdens beste brief, hehe), sier regissør Markus Odland i Ellevill.

Kampanjen går i sosiale medier både gjennom produktfilmer og med influensere som promoterer disse produktene til sine følgere. Det henger plakater på videregående skoler, og budskapet er tatt ut gjennom den populære Elevkalenderen.

02 toxic rant
Enkelt Karakterdrap
Minoritetsvitser
IM Di Elevkalender 692x1011 v4

– Ungdom kjøper det de hører i digitale rom, heldigvis kan det virke som de også kjøper dette budskapet fra IMDi. Vi er på god vei til målet om å installere litt sunn skepsis i dem, og få dem til å ta seg en tenkepause før de kaster seg over kommentarfeltet, avslutter kreativ leder Tore Woll.

Imdi Trygge Ytringer Print v3 A3

Involverte byråer

91409 61a0a original
Tante Randi Reklamebyrå
Y

Yvonne Sollihagen

Kundeansvarlig

M

Mia Dahl

Grafisk designer

T

Thyri Dale

Sosiolog

1630641901103
Ellevill Produksjon Filmproduksjon
S

Sebastian Bergsnov

Produsent

P

Petter Brenni

Foto & klipp

Flokk media as logo
Flokk media Mediebyrå
M

Matthew Roman

Mediekjøp og plassering