I fjor lanserte IKEA Norge «The Trash Collection 2021», der ekte IKEA-søppel spilte hovedrollen. Kampanjen ble lagt merke til og feiret av IKEA globalt, og blir nå rullet ut i flere IKEA markeder. Den ærlige innfallsvinkelen har levert så gode resultater at IKEA Norge fikk oppdraget om å produsere en internasjonal oppfølger. Den er nå klar og har fått navnet «The Life Collection 2022».
Fra skilsmisse og død til graviditet og støvete loft
Der originalen fokuserer på IKEA-møbler som har havnet på dynga, handler oppfølgeren om alle historiene og grunnene som ligger bak det at man ikke trenger møblene sine lenger. Sammen med produksjonsselskapet Aparent har de i ukevis samlet inn ekte møbler fra både skilsmisser, dødsbo, nybakte småbarnsforeldre og folk som bare rett og slett har gått lei møblene sine. Til sammen har de blitt til «The Life Collection 2022» og møblene vil selges i IKEAs Gjenbruksbutikker.
– Livet skjer, og det er mange grunner til at man ikke trenger møblene sine lenger. I årets kampanje hadde vi lyst til å vise ekte og ærlige historier hvor faktiske opp- og nedturer har ført til at møbler ikke lenger er i bruk. Selv om et møbel står igjen etter en skilsmisse eller at du plutselig må gjøre hjemmekontoret om til barnerom, så skal ikke møblene kastes av den grunn. Alle møbler fortjener et nytt liv, og vi synes det er fantastisk at IKEA tør å fortelle alle disse historiene, sier det kreative teamet Caroline Riis og Eirik Sørensen i TRY.
En global kampanje
Det er IKEA globalt som har bestilt kampanjen, og planen er at den skal rulles ut i flere markeder. Det synes Markedskommunikasjonssjef Tobias Lien er ekstra gøy:
– Vi er veldig stolte av jobben som er lagt ned i bærekraftkommunikasjonen vår de siste årene. Vi har klart å lage noe som står ut og gir folk en a-ha opplevelse, og det har skapt enormt gode resultater på alt fra merkevare- og bærekraft parametere – til mer aktiverende KPI'er. Det er så klart ekstra gøy at det også blir lagt merke til av IKEA internasjonalt, og at det vi gjør her i lille Norge blir sett på som «best practice» ute i verden.»
Mer enn en reklamekampanje
The Life Collection er en av flere kampanjer som forteller om IKEA sitt overordnede mål om å bli 100 % sirkulære innen 2030. Siri Norhagen, bærekraftsjef i IKEA Norge, forteller at de er på god vei.
– Skal vi nå målene våre må vi hele tiden finne nye og smarte måter å hjelpe kundene våre på. I årets kampanje oppfordrer vi derfor alle kundene våre å gi møbler en ny sjanse ved å selge dem tilbake til oss, sånn at vi kan finne en ny eier. «The Trash Collection» førte førte til en markant økning av møbler solgt tilbake til oss, og ambisjonene er høye også denne gangen. Å kjøpe tilbake møbler er ett av initiativene våre for at det å kaste møbler skal kjennes som det minst attraktive alternativet. Har du en nedstøvet stol på loftet eller du rett og slett er lei fargen på TV-benken din, håper vi du heller lar den bli en del av «The Life Collection 2022».
Kampanjen «The Trash Collection 2021» har i tillegg til å fungere svært bra resultatmessig, utmerket seg på andre fronter det siste året. Kampanjen vant blant annet gull i Epica og ble av bransjemagasinet Contagious Magazine kåret til å være blant verdens topp 10 beste kampanjer i 2021.
Involverte byråer
Trond Sandø
Konsulent
Thomas Fuglem
Designer
Cecilie Helsvig
Rådgiver sosiale medier
Vilde Dienso
Digital designer
Grace Chavez Heide
Produksjonsleder
Camilla Sand
Digital innholdsrådgiver
Niels Windfeldt
Regissør / DP
Henrik Pedersen
Klipp
Didrik Bråthen
Grade
Sindre Hammersbøen
Online
Okay Kaya
Fremfører «Dont You Forget About Me»
Sølve Huse-Amundsen
Musikkinnspilling
Jonathan Sigsworth
Musikk slutt-mix
Andre involverte
Frode Ullebust
Markedssjef i IKEA
Ina Lima
Marketing communication Specialist i IKEA
Susanne Reinertsen
Online content Specialist i IKEA
Åse-Marit Christensen
Integrated media manger i IKEA