Trash is king skapte stort engasjement

Man skulle kanskje ikke tro at folk ville bruke førjulstiden sin på å grave i søpla etter sjampoflasker og makrell-i-tomatbokser. Men da folk endelig fikk oppleve verdien av god sortering, ble det straks fart på sakene.

KF trashisking 1
KF trashisking 2

Rett før jul gikk Trash is king av stabelen på Norges største kjøpesenter, Sandvika Storsenter. Her kunne folk betale produkter av resirkulerte materialer med nettopp det de er laget av: søppel. Dermed kunne årets stekepanne til far sikres for 62 makrell i tomat-bokser, og en pocketbok kunne havne under treet for den nette sum av 12 eggekartonger.

Carrot har utviklet en programvare for sirkularitetsdata, hvor alt du kaster måles. På den måten kan avgifter for avfallshåndtering fordeles rettferdig. Belønning av å gjøre bedre valg til fordel for miljøet står sentralt i selskapets filosofi og dette gjenspeiles også i lanseringskampanjen, hvor målet var å gjøre søppel, sortering og sirkularitet engasjerende.

– Vi hadde som mål å gjøre Carrot til noe fysisk og håndfast. Et event med fokus på sirkularitet, og at verdifulle ressurser gjemmer seg i søpla, kjentes veldig riktig ut midt i julestria hvor forbruket vårt er på sitt høyeste. En sterk idé som dette har også gitt gode resultater i form av interesse og leads, forteller Maja Granli Jensen, Digital Marketing Manager i Norselab/Carrot.

Dokumentasjonsfilm.

Eventet var en del av en større integrert kampanje som rettet søkelyset mot verdiene i gode materialer og god sortering. I forveien ble relevante produkter hos lokale matbutikker i Osloområdet utsatt for en hyggelig gerilja-DM som påpekte verdien av produktet, med oppfordring om å benytte det som betaling på eventet. Annonser i aftenposten og Budstikka minnet om at papiret kunne benyttes som betaling for en pocketbok når de var ferdiglest. Torny&Ingrid stod for idé og produksjon av kampanjen.

– Kampanjen i seg selv hadde som mål å skape oppmerksomhet og interesse for Carrot, uavhengig av om man deltok på eventet eller ikke. Man er jo alltid litt spent på hvor mange som faktisk blir med på noe sånt, spesielt i førjulsstria, så det var utrolig gøy å se at dette fenget og at folk tok sorteringen på alvor! Vi hadde godt trykk hele uka og jammen dukket det ikke opp noen med nøyaktig 62 makrell i tomat-bokser også, forteller Torny Hesle.

Flere byråer og miljøer har vært involvert i produksjon av kampanjen: Grafisk design av Goods og Heydays, stand designet av Modus Design, kampanjefilmer av Trollskog AS og dokumentarfilm av Strömberg Media og To-Tolv Media.