Treffer godt med kostholdsinformasjon

Hva slags mat er bra for både helsa og kloden? Og hvordan kan noe så komplisert gjøres forståelig gjennom kreative filmgrep? Den utfordringen kastet MatPrat seg på i årets store satsning på kosthold, og resultatene så langt viser at budskapene treffer.

Youtube Film 1 Thumbnail v2 ENDELIG

– Mat blir ofte stemplet som sunn eller usunn, slankende eller fetende, ja-mat eller nei-mat. Ved å bruke slike forenklinger, mister vi noe helt grunnleggende ved ernæring og helse, mener ernæringsrådgiver i MatPrat, Eilin Lundekvam By.

– Sunnhet handler om mengde og om sammensetningen av kostholdet vårt totalt sett over tid.

Den samme forenklingen ser hun også når det gjelder hvilken mat som er bærekraftig å spise. For det handler om mye mer enn klimautslipp:

– Vi ser at et økende antall tror svaret er å kutte ut én eller flere matvarer, og de animalske matvarene kommer høyt opp på lista. Derfor ønsker vi å oppklare noen misforståelser og få frem nyansene – for du kan spise både sunt og bærekraftig ved å spise variert av helt vanlig norsk mat, slår hun fast.

Ingen pekefinger

For å vise disse sammenhengene, fokuserer MatPrat i 2021 på en ny kampanje med tre hovedfilmer rundt 6-7 minutter til YouTube, og et stort antall kortere annonseuttak til digitale flater. Filmene er produsert av MatPrat i samarbeid med filmproduksjonsselskapet Clockwork. Filmprodusent og konseptutvikler i MatPrat, Silje Larsdotter Hådi-Siverts forteller at filmene tar for seg de store problemstillingene mange funderer på:

– Hvilken mat bør man spise for å bidra til et bedre klima? Bør man kutte ut noen matvarer for å bli sunnere? Og hvordan skaper man en god balanse i kostholdet sitt uten å stresse og holde regnskap?

Det er aktuelle problemstillinger for mange, sier filmprodusenten, og legger til at den kreative prosessen har vært en balansegang:

– Her skal vi informere, rette opp i misforståelser og dele råd som kan hjelpe forbrukerne i hverdagen, og samtidig gi motivasjon og positivitet. Det er viktig at dette ikke blir en pekefinger som bidrar til enda mer dårlig samvittighet rundt eget kosthold.

– For det er langt enklere å nå frem med enkle budskap og klare regler, slik vi ser eksempler på med noen restriktive dietter. Nettopp derfor er det så viktig å vise frem sammenhengene, erkjenne at virkeligheten faktisk er komplisert, og at kunnskap er avgjørende for å ta gode, bevisste valg, mener Hådi-Siverts.

Solide resultater fra første del av kampanjen

For å få til dette, bruker MatPrat sine egne fageksperter innen både ernæring, bærekraft og mat i filmene, i samspill med lekker animasjon som bygger opp om budskapene. Og så langt er resultatene gode:

– Vi ser at filmene er godt likt og de beskrives som nyttige, informative, nyanserte og engasjerende, forteller Veronica Dånmark Vatn, Rådgiver Marketing i MatPrat.

– Det vi ser så langt, er også at filmene treffer godt både hos menn og kvinner – vi har truffet enda bredere enn vi hadde sett for oss. To nye filmer er nå klare, og vi gleder oss til å dele dem med et bredt publikum i tiden som kommer!

Hvordan spise sunt og bærekraftig? | MatPrat
Å kutte kjøtt, melk eller brød - har det noe for seg? | MatPrat
6 tips for et mer balansert kosthold! | MatPrat

Involverte byråer

MatPrat
E

Eilin Lundekvam By

Prosjektleder og manus

R

Rebekka Aamaas

Manus

M

Marius Hofstad

Regi

A

Anders Hoft

Fotograf

S

Stian Elton

Lys

CWLOGO film

Clockwork Filmproduksjon

Andre involverte

L

Liv Malm

Klipp