«Ulykkesfuglene på elsparkesykler»

Ny informasjonskampanje fra Trafikkforsikringsforeningen.

Cover bilde

Myndighetene har bestemt at private elsparkesykler omfattes av bilansvarsloven og må ha ansvarsforsikring. Fra 1. januar 2023 er det derfor forbudt å bruke elsparkesykkel uten forsikring.

Målet med kampanjen for TFF er å informere om forsikringsplikten og samtidig gjøre publikum oppmerksom på de store økonomiske konsekvensene det kan innebære, hvis man ikke har forsikring.

Man kan skade seg selv, andre personer eller ting som man blir erstatningspliktig for. I verste fall kan man bli gjeldsslave for resten av livet.

Målgruppen for kampanjen er alle eiere av private elsparkesykler, med hovedvekt på de under 30 år. I tillegg ønsker vi å påvirke foreldre som har barn som bruker elsparkesykkel.

– For å engasjere målgruppen i et særdeles viktig tema, har vi valgt å spille på humor. Vi utviklet konseptet «Ulykkesfugler» som vi synes beskriver farene ved å bruke elsparkesykkel på en gjenkjennbar måte, og at det fra 1. januar er lovpålagt med forsikring, sier teamet bak ideen i GMN. – Vi har vel alle en ulykkesfugl i oss, noen som får oss på andre tanker, forstyrrer, tar bort fokus og år oss til å ta sjanser når vi suser avgårde på elsparkesykkel.

Konseptet er visualisert med en liten versjon av deg selv, i en bustete fugledrakt, som sitter på skulderen din og plager deg. Det hele lander i TFFs tagline: – uten forsikring er du ute å kjøre

– Og det er du virkelig, bekrefter kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge Forsikringsdrift som har jobbet med kampanjen for TFF. – Det er rett og slett forbudt å kjøre private elsparkesykkel uten forsikring fra 1. januar. Vi har vært opptatt av å få frem dette budskapet på en oppsiktsvekkende måte og med glimt i øyet.

– Det som gjør det så utrolig gøy å jobbe med TFF, er at de har stor tillit og tiltro til oss, sier konsulent og byråleder Helen Selberg Johansen.

– Dette var i utgangspunktet en litt crazy ide, som på skissestadiet var vanskelig å se for seg. Men det har vært en morsom prosess hvor ideen har fått leve hele veien uten kompromisser, takket være en trygg og profesjonell kunde. All ære også til teamet, Willy Nikkers og Shortcut for produksjonen, det er lagt igjen mange timer på klipperommet for å si det sånn.

Andre involverte

R

Roger Stenseth

Avdelingsdirektør TFF Trafikkforsikringsforeningen

S

Stine Neverdal

Kommunikasjonssjef TFF Trafikkforsikringsforeningen