«Vær deg»-kampanjen: Ønsker seg et skamløst og inkluderende samfunn

Skamløs kampanje skal fremme noen av samfunnets viktigste verdier og utfordre en bransje til å tenke nytt.

Aksept for minoriteter og annerledeshet er stadig oppadgående i det norske samfunnet. Inkluderende verdier etableres og forsterkes i hurtigere takt. Samtidig lever vi i en verden hvor flyktige trender bestemmer hva som er viktig i motebildet akkurat nå, hvem vi skal være og hvordan vi skal se ut for å passe inn. I vårt digitale samfunn eksponeres vi for slike inntrykk utallige ganger hver dag, fra merkevarer, influensere og media.

– Vi ser stadig eksempler på gode forbilder blant influensere, merkevarer og leverandører som bidrar positivt i denne kampen, men synes vi er langt unna et mål om et skamløst, inkluderende samfunn, sier Kommersiell Direktør i Blush, Christine Stålnacke.

Med «Vær deg»-kampanjen ønsker Blush å ta et standpunkt ved å vise kontrastene mellom flyktige trender og varige verdier. Formålet er å understreke hvor mye viktigere sistnevnte er, og ved å bruke modeller som vanligvis ikke representeres av skjønnhetsbransjen vil man fremme og normalisere annerledeshet og mangfold, og oppfordre alle til å være seg selv.

– Vi i Blush ønsker å gå foran som et godt eksempel og øke bevisstheten rundt et tema som er viktig for mange, sier Christine. – Vi vil bidra i kampen for likestilling, mangfold, annerledeshet og nye skjønnhetsnormer, og håper flere i bransjen vil følge etter. Å føle skam for den du er hører ikke hjemme i et moderne samfunn. Skjønnhet og velværeprodukter bør ikke handle om å skjule noe, men å forsterke den du er! VÆR DEG!

Det er Dentsu Aegis-byråene iProspect og Isobar samt produksjonsbyrået PLAN B som har bistått Blush i konseptualisering, utforming og produksjon av Vær deg-kampanjen.

– Det er veldig inspirerende for oss å være med på en kampanje som har så skyhøye ambisjoner på vegne av noe så viktig. Vi håper og tror at dette kan bidra til en debatt om fremstillingen av mennesker og idealer i bransje som trenger det, sier Kreativ Leder i Isobar, Magnus Bettum.

Kampanjen skal gå i sosiale kanaler og vil også inkludere Adam Schjølberg og Camilla Lorentzen.

Som et symbol på kampen mot skam, har Blush sammen med det norske smykkemerket A&C Oslo, designet et armbånd med budskapet «Vær deg». Armbåndet kan kjøpes i nettbutikken, og overskuddet går til Mental Helse.

Involverte byråer

42469 7cdc7 original
Isobar Norge AS
V

Vilde Sæter Haagenrud

Kreativt team

K

Katrine Lyngås

Kreativt team

M

Magnus A. Bettum

Kreativt team

E

Emilie Kolle Riskild

Kreativt team

Iprospect logo

iProspect

PLAN-B Filmproduksjon
M

Morten Nyheim Larsen

Regissør og produsent