Vestfold Kollektivtrafikk gir et kreativt nikk til True Crime-feberen i håp om å få passasjerene tilbake

Med en markert nedgang i antall reisende etter koronapandemien, følte Vestfold Kollektivtrafikk (VKT) behovet for å tenke utenfor boksen. Når folks interesse for Netflix' True Crime-dokumentarer synes å kjenne ingen grenser, så VKT i samarbeid med kommunikasjonshuset WERA en mulighet for å spinne en original fortelling rundt sitt eget «mysterium».

Image2

– Det er ikke hver dag man ser et kollektivtransportselskap dykke inn i True Crime-verdenen, men vi ønsket å fange folks oppmerksomhet på en måte de ikke ville forvente, uttaler Christel Reinertsen, leder for marked og utvikling i Vestfold Kollektivtrafikk.

I hjertet av VKTs kampanje står en kjent skikkelse: bussjåføren. Men i stedet for å være en simpel sjåfør på en bussrute, ble hun sentrum for et «forsvinningsmysterium». Skuespilleren Solveig Laland Mohn tar på seg rollen som en lidenskapelig bussjåfør, sørgende over hennes savnede passasjerer. Dette mysteriet utfoldes i en mockumentary laget i den kjente stilen og tonen fra Netflix' True Crime-serier.

Ved å samarbeide med et kreativt team fra reklamebyrået WERA og Sagveien Resort, med regissør og manusforfatter Jesper Eriksen Sundnes, har Vestfold Kollektivtrafikk satt en ny standard for hvordan kollektivtransportselskaper kan engasjere seg med publikummet sitt.

Hovedfilm

– Målet vårt var å minne folk på en underholdende måte om fordelene og gleden av kollektivtransport, og vi tror at vår unike vri vil resonnere med mange, sier Henrik Møane, digital rådgiver i WERA.

– Det er viktig å påpeke at utfordringen VKT står overfor ikke bare er lokalt anliggende. Etter pandemien har kollektivtransport over hele landet kjent presset av færre passasjerer. VKT sitt kreative grep representerer dermed en løsning på et nasjonalt problem: «Hvordan oppfordrer man folk til å omfavne kollektivtransport?», avslutter kreativ leder i WERA, Solveig Iren Kleveland.

Kampanjen har foregått på kino, via digital annonsering, lokalradio og i podcast.

Kortversjon
Radio

Involverte byråer

Weralogo
WERA
H

Henrik Møane

Digital rådgiver, filmfoto og klipp

J

Jan Kenneth Walmann

Grafisk designer

84646 30ed1 original
Sagveien Resort Radioproduksjon
J

Jesper Sundnes

Regissør (radio + film) og filmmanus

Andre involverte

C

Christel Reinertsen

Leder marked og utvikling i Vestfold Kollektivtrafikk