Virke kårer Årets omstiller
En litt annerledes kåring for et litt annerledes år.
Aktuelt byrå
Something Good
I løpet av det siste året har norske virksomheter snudd seg rundt og funnet nye løsninger og samarbeidspartnere for å overleve under korona. Nå lanserer Virke kampanjen Årets omstiller hvor de skal finne den virksomheten i Norge som er best på å finne nye løsninger.
– Viljen og evnen til å se muligheter vil vi også trenge i fremtiden, da norske bedrifter må tilpasse seg en hverdag preget av stadige endringer, ny teknologi og et mer bærekraftig samfunn, sier kommunikasjonssjef, Maria Østerhus Lobo.
Sammen med Something Good lanserte Virke før påske kampanjen som allerede har fått stor oppmerksomhet. Nettopp denne evnen til å endre seg raskt, selv i en uforutsigbar verden, var bakgrunn for idéen.
– Dette var hele grunnen til at Virke ønsket å hedre alle de som har gjort det lille ekstra for å omstille i året som har gått. Med kampanjen Årets omstiller har det vært mulig for alle innen handels- og tjenestenæringen å nominere sin egen eller andres bedrift til den gjeve tittelen, sier kreativ leder Markus Lind.
Allsidig og kunnskapsrik jury
Nominering skjedde ved hjelp av en kampanjeside, hvor de nominerte også kunne dele nominasjonen i sosiale medier for å sanke stemmer. Målet var å stå igjen med en liste på topp 10 kandidater som ble vurdert av en jury bestående av Heidi Aven (SHE Conference), Ivar Horneland Kristensen (Virke), Espen Karlsen (Jernia), Anniken Fjelberg (Identio og gründer) og Jan Christian Vestre (Vestre Møbelfabrikk). Av disse er det én virksomhet som til slutt vil kunne smykke seg med tittelen Årets omstiller.
– For å drive trafikk til kampanjesiden ble det laget en lang rekke innhold som oppfordret seerne til å nominere seg selv eller andre. Først ut var en teaser som gav en rask oppsummering av kampanjen. Denne ble fulgt opp av tre korte animasjoner med eksempler på omstilling som kunne ha vært aktuell for virksomhetene, samt tre filmer av jurymedlemmene hvor de oppfordret virksomheter til å delta, sier kreatør Mariann Lunde.
Stor bredde i nominasjoner
Til nå er 71 virksomheter nominert og det nærmer seg den store kåringen. Blant de nominerte befinner det seg alt fra store kjeder som Power og Elkjøp, til mindre bedrifter som Anita Ulven Catering og MS Donna som holder på med salg av kongekrabber.
– Vi er selv en virksomhet som har fått kjenne på konsekvensene av pandemien, men tallene viser at vi ikke er alene. Spennet i nominasjoner viser at både store og små bedrifter har blitt påvirket av tiltakene og har måttet tenke nytt den siste tiden. For oss har det vært veldig inspirerende å lese om hvor løsningsorienterte og oppfinnsomme virksomhetene har vært. Så all kudos til dem, avslutter daglig leder i Something Good, Mai-Bente Paulsen.
Involverte byråer
Troll Toftenes
Produsent og regissør
Karoline Jakobsen
Prosjektleder
Mai-Bente Paulsen
Rådgiver
Andre involverte
Hanne Valdø Stiebel
Ansvarlig hos kunde
Maria Østerhus Lobo
Ansvarlig hos kunde