VisitDenmark mot strømmen

Etter en rekke digitale kampanjer og tre sølvtagger på kort tid går Dinamo og VisitDenmark nye veier i årets profilkampanje for nabolandet i sør. Nå reklamerer de i «reklamepausene» gjennom et såkalt fjernsynsapparat.

13688 bdf76 original

Byrået har ikke hatt tid til å produsere noen presentasjonsfilm av hele kampanjeløpet denne gangen, men Dinamo-teamet og VisitDenmarks marketingsjef Jørgen Bjerke forklarer tankegodset slik:

Siden det er i Danmark det er deilig å være norsk, var strategien å vise fram noen som hadde det deilig der. Vi tror det er viktig å skille seg ut, særlig nå som vi bombarderes med tusenvis av budskap hver eneste dag, og tenkte derfor utenfor boksen også i forhold til kanalvalg.



«Fjernsynsapparat».
Innsiktsarbeidet viste at tusenvis av nordmenn, hvorav mange synes det deilig å være norsk i Danmark, har fjernsynsapparatene sine påslått om kvelden, og ofte sitter med ansiktene sine vendt mot skjermen.

Dertil at det ofte er små pauser mellom de ulike programmene. Ved å betale tv-kanalene penger, kunne vi få budskapet vårt vist i noen av disse pausene altså rett inn i stuene til målgruppen. Siden folk ofte snakker sammen om ting de har sett på tv, ville reklamen dermed også bli delbar.

Én sammenhengende historie. Det neste de gjorde var derfor å finne på en liten historie om en familie, som de omformet til et manuskript. Sammen med en regissør og et produksjonsselskap engasjerte de skuespillere som fikk ulike roller.

Manuskriptet besto av ulike scener som ble spilt og filmet med et kamera. Ved å sette sammen de ulike klippene fikk vi scenene til å framstå som én sammenhengende historie. Fra undersøkelser visste vi at mange liker fin musikk, derfor la vi på en fin sang. Dermed åpnet vi også for at noen ville skru opp volumet med fjernkontrollen, noe som er fullt mulig med dagens teknologi.

Samtidig var de oppmerksomme på at samme teknologi kan brukes til å bytte til en annen kanal underveis i reklamen, og dermed gå glipp av budskapet.

Derfor prøvde vi å lage historien kort og litt sjarmerende, avslutter Bjerke.

Team Dinamo:

Erik Loe, konsulent

Tonje Østbye, byråprodusent

Unni Rolfsen, prosjektleder

Torstein Greni, art director

Stein Simonsen, tekstforfatter

Produksjonsselskap: 4 1/2

Regissør: Aksel Hennie

Produsent: Vigdis Roset og Turid Øversveen

Musikk: «Kærligheden brænder» med Fede Finn & The Funny Boyz

Involverte byråer

58579 11676 original

Dinamo AS