Y Story og norsk arbeidsliv presenterer: tanker fra jobbfesten

«Hvorfor gidder du å være her hvis du ikke drikker?» Y Story og norsk arbeidsliv avslører tankene bak drikkepress i ny kampanje.

Akan

Vil øke bevisstheten

Som et ledd i regjeringens nasjonale alkoholstrategi, med mål om å redusere skadelig alkoholforbruk med minimum 10 prosent innen 2025, slo Norges største arbeidslivsorganisasjoner seg sammen med Akan kompetansesenter og Helsedirektoratet for å lage en bevisstgjøringskampanje rundt alkohol på arbeidsplassen. Da Y Story begynte innsiktsarbeidet ble drikkepress et viktig stikkord.

– Drikkepress er et veldig interessant tema. De som ikke drikker er veldig bevisste på det, mens mange av de som drikker omtrent fnyser av tanken og har aldri sett snurten av noe drikkepress. Der var det mye å ta tak i og en bro som måtte bygges, sier Anna Vaagland og Ida Törnqvist, det kreative teamet hos Y Story.

Selvinnsikten står sentralt

– Mange av oss har bidratt til drikkepress uten å tenke over det. I det du kommenterer eller spør hvorfor kollegaen din ikke drikker, bidrar du til en forventning om at man må drikke for å være en del av fellesskapet. For å unngå det må arbeidsplasser snakke om hvordan de ønsker å ha det for at jobbfestene skal være inkluderende, styrke samhold og vær gøy for alle. Det er slike refleksjoner vi ønsker å oppnår med denne kampanjen, sier Camilla Bakkeng, Fag- og kommunikasjonsleder i Akan kompetansesenter.

Teamet hos Y Story understreker at det har vært en lærerik prosess på mange måter.

– Det har vært mange aha-opplevelser bare gjennom innsiktsarbeidet alene. Vi har møtt oss selv i døra både en og to ganger. For mange på teamet har et helt nytt perspektiv åpenbart seg. «Oi, er det der meg på fest? Blir jeg oppfatta sånn?» Den følelsen ville vi at de som ser kampanjen skal sitte igjen med. Vi vil være en litt humoristisk vekkeklokke til selvrefleksjonen.

Og det er ikke bare tematikken som er kompleks. Når 11 aktører går sammen for å lage kampanje må man holde tunga rett i munnen.

– Spennende å skulle lage en jobb med nesten hele det norske arbeidslivet som kunde, både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Kudos til dem for å samles om et viktig tema. Det har vært både lærerikt, spennende og givende å få være med på prosessen og vi er veldig stolte over resultatet, forteller Andreas Kvernflaten, daglig leder i Y Story og rådgiver på prosjektet.

Hårfin balanse

Selv om oppfatningen av drikkepress kanskje ikke er lik for alle, er det som regel bred enighet om én ting: jobbfesten er hellig. Derfor var det viktig å ikke lage noen moraliserende kampanje som var ute med lange pekefingre, men som heller kan harselere litt med tankene mange av oss har hatt, for å tydeliggjøre effekten de kan få.

– Vi ønsket på en humoristisk og kreativ måte å skape refleksjon rundt egen atferd på jobbfest understreker Elisabeth Ege, direktør hos Akan kompetansesenter.

– Vi tror filmene vil bidra til å skape refleksjon om ubevisst utøvd eller opplevd drikkepress og diskusjon på arbeidsplasser. Målet er at alle føler seg inkludert og trygg på jobbfester, avslutter Ege.

Filmene er produsert av Tangrystan med Rikke Gregersen på regi.

Hanne
Trond
Festkomiteen

Involverte byråer

Y Story
I

Ida Törnqvist

Tekstforfatter / kreatør

M

Michael Goksøyr

Tekstforfatter

C

Celine Gjertsen

Prosjektleder

A

Andreas Kvernflaten

Rådgiver