Et slag for mangfoldet

Kreativ direktør i ANTI Bergen og Trondheim, Endre Berentzen, har stafettpinnen, og har ikke tenkt til å la den forsvinne fra Vestlandet før den har gjort seg ferdig på vest-, sør-, nord- og innlandet.

92723 20037 original
NRK-serien «Jeg mot meg» sesong 1 (produksjon: Anti TV).

ANTI Bergen og Trondheim: Kreativ direktør Endre Berentzen.Endre Berentzen er kreativ direktør i ANTI Bergen og Trondheim, Cannes og Red Dot Grand Prix vinner og eneste nordmann som har juryert One Show 2 ganger – først i 2017 og nå i 2019. Når du leser dette holder han på å juryere flere tusen av bransjens arbeider på Den Dominikanske Republikk.

– Veldig praktisk å få Kudos-pinnen akkurat idet man sitter med hjemmejuryeringen da det ikke er mangel på gode jobber å dra frem, og jeg regner med det er nettopp derfor Espen Strand Henriksen har sendt pinnen videre denne veien. Takk for alt ekstraarbeidet, Espen.

– Vi Bergensere må stå sammen når vi nå er blitt presset ut av Norge av VG og SMFB som – hadde det ikke vært for at jeg har valgt et tema for spalten – nok hadde fått en bitte liten Kudos.

– I internasjonale juryer de siste årene har vi sett en enorm økning i antall prosjekter som har som ambisjon og flytte noen grenser hva gjelder mangfold og toleranse. Viktige jobber som ikke kan vises for ofte. Her er noen av de jobbene jeg har hatt gleden av å juryere de siste årene.

– I kampen mot Fascismen vil jeg løfte frem Ogilvy Berlin sine to jobber for Gesicht Zeigen!:

«Mein Kampf»

og «Fascism conquers the internet»

– I kampen mot diskriminering og urettferdighet mot LGBTQI-samfunnet og saken:

Hakuhodo sin jobb for AIG:

«Pride Jersey»

– og Rethink sin jobb for Foundation Emergence:

«Pride Shield»

– For fokus på flyktningers behov for tilhørighet må jeg løfte frem en jobb jeg vet har vært vist mange ganger før, men Ogilvy New York sin:

«Refugee Nation»

– For fokuset på behovet for flere kvinner i management. DDB United States viser at McDonald’s er villige til å snu alt på hodet for å få inn flere kvinner i management.

– For å bygge ned tabuer rundt det å prate om mental helse:

ANTI TV og Stefan Faldbakken «Jeg mot Meg» . (Jeg tenkte jeg slapp unna med litt selvskryt da jeg aldri var involvert i prosjektet). Trailer i mediespilleren.

– For synliggjøring av selvmordsraten blant unge menn i London:

«Project 84» av Adam & Eve DDB

– For å bygge opp under viktigheten av tverrkulturell dialog:

«Worlds Apart» av Publicis London for Heineken

– og «Uro» med Leo Ajkic, av NRK

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi har blitt enige som bransje her i vest å ikke sende denne pinnen tilbake over fjellet før den har gjort seg ferdig i vest, nord, sør og innlandet.

– Mangfold er en viktig del av ANTI Bergen og har vært et satsningsområde lenge. 2 nordmenn, 6 nasjonaliteter og kvinner i overvekt utgjør miksen av våre ansatte. Jeg måtte finne en kandidat utenfor kontoret som står for det mangfoldet og de mellommenneskelige verdiene vi er opptatt av. Jeg sender derfor pinnen videre til en designer, researchassistent på KMD, samisk identitetskonsulent, tromsøværing, Bergenspendler og grunnlegger av merkevaren Of & With og kolleksjonen Ætt som ble solgt i New York, Tokyo, Tromsø, Bergen og Oslo.

– Møt Anna-Lisa Johannesen. Jeg lurer litt på hva som inspirerer henne for tiden?

NRK-serien «Jeg mot meg» sesong 1 (produksjon: Anti TV).