En pinne for kloden

Oskar Bringager er tidligere kreatør, men har tatt steget ut og blitt medgründer i Høine. Med stort engasjement for miljø og gjenbruk har han valgt jobber med nettopp det fokuset.

IMG 5169
Medgründer i HØINE, Oskar Bringager.

BIO

Oskar Bringager er medgründer i HØINE, som leverer ombruksprodukter basert på mursteinsavfall til byggebransjen. Tidligere kreatør i Creuna, DDB og Robert/Boisen & Likeminded.

– Takk for stafettpinnen, Pål. Litt ekstra gøy og utfordrende å få den når jeg relativt nylig har tatt et sidesteg ut av bransjen. Mitt fokus er i dag på å minske CO2-avtrykket til byggebransjen, som er blant verstingene globalt. Naturligvis finner jeg derfor nå størst glede og inspirasjon i kreative jobber som forsøker å bidra til noe positivt for kloden.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Ettersom jeg nå daglig snakker opp verdien av gjenbruk, kan jeg ikke annet digge Anoraks jobb for gjenbruksoppskrifter fra Matprat. Ombruk av gamle reklamefilmer er relevant og smart, og produksjonen kan vel i seg selv kalles klimavennlig. Matsvinn er dessuten noe unødvendig herk.

Gjenoppskrifter – med tanke på morgendagen, for Matprat.

– Kitchen har gjennom årenes løp gjort mange fine jobber for Fretex. En av dem jeg husker å like best var «Surprise catwalk», hvor tilfeldige forbipasserende og deres klær uvitende blir gjenstand for den røde løper og promotering av neste års Fretex- kolleksjon. Clever!

Surprise Catwalk, for Fretex.

– Jeg synes også forsøplingen av Naturhistorisk Museum, hvor montrene bød på et forstyrrende møte mellom fauna og plast, er et virkningsfullt og inspirerende grep for en viktig sak. Kudos til Kitchen og Naturvernforbundet for den.

Lundefjell
Fra utstillingen på Naturhistorisk Museum på Tøyen.
Fugl
Finnplasten
Søpletroll

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Apropos plast tar det meg til utlandet og «Trash Isle» som jeg synes er et beundringsverdig stykke reklame. Idéen om å skape et offisielt land av plastansamlingene på verdenshavet, for så å bruke FNs eget lovverk til å framtvinge en opprydningsaksjon, er vidunderlig innfløkt. Uttakene er ditto ambisiøse med egen valuta, flagg og alt som skal til for å skape et globalt fenomen og bransjebaluba. Helt sikkert utrolig gøy å jobbe med, når idéen først er ankret.

– HM og klesbransjen for øvrig har mange svin på skogen, både når det gjelder barnearbeid og avfallsproblematikk. Men akkurat da jeg så Loop-konseptet øynet jeg et lite snev av håp. Resirkulering gjort sexy som bare svensker kan i konseptbutikken i Stockholm. Håper det lar seg skalere.

Loop, for H&M.

– Patagonia er et klesmerke jeg i motsetning til HM normalt sett har stor respekt for, med sitt selvpålagte 1% Earth Tax og en rekke andre bærekraftige initiativer. I lys av det skulle jeg gjerne sett at det var de som kjørte #OptOutside-kampanjen. Det var til gjengjeld REI. Kudos for å stimulere til friluftsliv fremfor global forbruksbonanza på Black Friday.

#OptOutside, for REI.

– Eksperter mener vi er avhengig av CO2-fangst om verden skal nå klimamålene. Kudos til det sveitsiske teknologiselskapet Climeworks, som i motsetning til vårt egen mislykkede Mongstad-satsning faktisk har lykkes. Gi deg selv, eller noen andre som bryr seg, verdens mest klimavennlige gave; For 247,50 kr kan du permanent fjerne 25 kg C02. Klikk her.

– At været blir mer ekstremt kan vi sannsynligvis takke oss selv for. Men at stormene skal navngis etter irrelevante og tilsynelatende tilfeldige personer blir allikevel feil. Da er det kanskje riktigere at de som fornekter klimaendringene blir hengt ut, som «Climate name change» foreslår. Digger konseptet.

Climate Name Change, for Climeworks.

– Til slutt vil jeg gi en stor honnør til Leo Burnett og WWF for Earth Hour, som sannsynligvis må være verdens mest kjente klimakampanje. Idéen om å kollektivt skru av lyset en time i året kan kanskje ansees for å være litt enkel, men det er vel nettopp det som må til for at millioner av mennesker fortsatt deltar.

– Skru av 26. mars kl. 20.30, folkens.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Pinnen sendes herved videre til James Godfrey, min tidligere aussie-makker i det Københavns-baserte byrået Robert/Boisen. Tenker det kan være fint med perspektiver fra utlandet, med lovnad om snarlig retur.