Smart tenkt. Godt fortalt.

Kudos er tilbake fra juleferie, og Kreativ leder i Y Story, Pål Jespersen, fremsnakker arbeid han liker.

Paal jespersen

BIO

Pål Jespersen jobber som kreativ leder i Y Story. Han har tidligere jobbet i Creuna, DDB Oslo og Forsman og Bodenfors. Utdannet Art Director fra Westerdals reklameskole.

– Tusen takk for stafettpinnen og komplementet Anders og Petter. Vet ikke helt om jeg klarer å leve opp til «king of referanser», men skal prøve å løfte frem noen jobber jeg er glad i fra inn og utland.

– Jeg vil også gjerne komme med et lite supplement til kudosen deres «Rart by Accident» med disse filmene for Isuzu Gemini. Tror nok ikke det er så mye av koreografien her som er tilfeldig, men rart og gøy er det.

«Dancing in Paris».

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Det har vært laget utrolig mye bra reklame i Norge gjennom årene. Vanskelig å trekke frem noen få jobber, men har forsøkt å lete litt i hukommelsen etter de jobbene hvor jeg har blitt virkelig imponert over hvor smart, enkelt og tydelig det kan gjøres. Eller, fy faen så fett dette er produsert!

– En veldig kul og supertydelig grunnidé selv når man bytter ut hva produktet brukes til med noe annet. Jeg kjøper ikke «skjult kamera»- grepet i det hele tatt, men det har ingenting å si, og gjør jobben egentlig bare enda fetere.

Omo «Car Wash» av TRY.

– Husker jeg var helt over meg av begeistring da jeg så denne. Et litt rart gjensyn nå, men fremdeles veldig kult og husker at jeg elsket grepet, og syntes det var usedvanlig smart tenkt av Thomas Askim og Eirik Stensrud.

Djuice «Gjengleder» av Kitchen.

Tore Woll og Erlend Klouman Høiner leverte noen glimrende dramatiseringer back in the days. Har alltid likt filmer som funker like bra som en printløsning.

Jotun «Work Overall» av TRY.

– Over til noe helt annet, men er veldig imponert over jobben som gjøres borte hos Kitchen for Statkraft. Utrolig bra produsert og solid på tvers av flater.

Statkraft «Fremtiden bestemmer» av Kitchen.

Nevn et eller flere internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– En film jeg kan se om og om igjen og som minner meg på at reklame var best før. Det er så mange fete detaljer og så sinnsykt kult produsert.

Blackcurrant Tango «St. George» av HHCL and Partners (1997).

– Veldig gøy på kjent problem. Riktig og bra casting.

Squarespace «Get Your Domain Before It’s Gone» av JohnXHannes New York.

– Skulle gjerne jobbet med Chad Jackson selv om jeg nok hadde blitt litt starstruck.

Pearl & Dean «Back of the Head» av Brothers & Sisters UK.

– Kreatørene hos Clemenger er kvalmt flinke. Som denne jobben beviser.

Meet Graham av Clemenger BBDO Melbourne.


– Kreatør Oscar Askelöf gjorde utrolig mye gøy og bra i Forsman og Bodenfors.

– De første filmene som ble laget for Tele2 er og blir de beste for den kunden.

Tele 2 – «The company that brings you small bills» av Forsman og Bodenfors.

Marcello Serpa, Kreativ leder og art director i Almap BBDO Brasil, har laget noen usedvanlig fine printløsninger for Havaianas gjennom tidene. Selv om det kanskje er litt lobbyvirksomhet fra Sør-Amerika i Cannes-juryen i print vinner disse velfortjent gull år etter år. Som en AD-nerd hadde dette vært en kul kunde å jobbe med.

AF 55 X 38 ANUNCIO DESENHOS CA CANNES Layout 1 2
Havaianas av Almap BBDO Brasil.
AF 55 X 38 ANUNCIO DESENHOS CA CANNES Layout 1 4
AF 594 X41 HAVAIANAS POPUP CA Layout 1 2
AF 560x385 Havaianas Slim Branca GI Layout 1
A Fa HAVAIANAS BIGBANG 56 X38 BIRA Layout 1 1
A Fa HAVAIANAS BIGBANG 56 X38 BIRA Layout 1 6
A Fa 500x330 Chameleon CL A Fa 500x330 Chameleon CL

– Til slutt vil jeg gjerne dele denne perlen av en kortfilm om hvordan en jobb blir til, fra brief til online, i reklamebransjen. Proppfull av morsomme innsikter om bransjen vi jobber i og en film jeg aldri blir lei av.

«Truth In Advertising» by Tim Hamilton.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender stafettpinnen videre til min tidligere makker Oskar Bringager. Ingen andre har jeg kranglet mer med om hva som er bra og dårlig reklame og om gullet var velfortjent eller ikke. Gleder meg til å se om vi er enige i hva som er bra i neste kudos-spalte.