Rart by Accident?

Noen jobber er rarere enn andre. Og de kreative lederne i Knowit Experience, Petter Andersen og Anders Asheim, undrer seg over hvordan dette knippet arbeid ble så rare som de ble.

Image001 3

BIO

Anders Asheim og Petter Andersen er kreative ledere i Knowit Experience.

– Tusen takk for stafettpinnen og det funny bildet av oss med nisseluer, Agnes og Nicoline. Dere er skikkelig gøyale. Vi har dessverre ikke fått tid til å søke på den traineestillingen hos dere enda, men det hadde vært noe.

– Jula er jo en undringens tid. Så vi tenkte vi skulle dra frem noen jobber som vi lurer skikkelig på hvordan ble akkurat slik de ble. Skulle de bli så rare i utgangspunktet, ble de litt rarere underveis i prosessen, eller er det rett og slett bare et resultat av god Rart Direction?

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i?

– En litt klassiske ideretning, men gjort med en manér og timing som gjør dette sprøtt og godt. Her mistenker vi at Tore Woll og Erlend Klouman Høiner sammen Henrik Sander på regi, gikk noen runder for å skeive det litt til. Men alt lander veldig streit, og da er jo alt greit! Det er jo ofte oppskriften på god reklame, tenker vi.

Maarud Proviant av McCann.

– Det har blitt laget mye reklame for ulike mobilabonnement. Men ingenting så rart og nydelig som det Thomas Askim, Christian Hygen, Per Erik Jarl og Eirik Stensrud gjorde for Djuice Friends i Kitchen. Vi fikk plutselig veldig lyst til å spille Bragafacit! Kudos også for å gjøre tilgjengelig annet godt innhold om byen Belik.

Djuice av Kitchen.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Denne kampanjen skulle vi gjerne ha laget for 11 år siden. Den var kanskje ikke like rar da, som den hadde vært i dag. Hvem tør å oppfordre målgruppen til å være dum i en tid med Omikron, liksom? Likevel er det kanskje riktig å minne oss kreatører på å tenke litt mer som stupid akkurat nå, for verden blir jo kjedelig om alle bare tenker som smart.

Diesel36
Diesel – «Be stupid» av Anomaly.
Diesel34
Diesel29
Diesel15
Diesel9
Diesel7

– Her er det mye som stemmer med tanke på Rart Direction. Spesielt godt jobba av musikkstylisten.

NTT DOCOMO av Tokyu Agency.

– Til slutt denne perlen av en musikkvideo regissert av den svenske Bacon-regissøren, Vedran Rupic. Her har vi mange spørsmål om hvordan dette ble som det ble, men egentlig er det jo bare å nyte denne flotte skildringen av en mann som kjører i en sko og, dyr som får dunket hodene sine i takten med bassen.

Salvatore Ganacci – «Horse» av Bacon Production.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi vil gjerne sende pinnen videre til king of referanser, mister Pål Jespersen, i Y Story. Med Casepersen som Art director er det sjelden noe som skjer som et resultat av accidents. Vi gleder oss til å se hva du har å by på.