– Forfriskende raffinert

Designer Vetle Majgren Uthaug, i Scandinavian Design Group, setter jobber i sammenheng i sitt utvalg av jobber han liker.

VMU Bilde
Designer i SDG: Vetle Majgren Uthaug.

BIO

Vetle Majgren Uthaug har holdt på med grafisk design i 10 år. I dag jobber han i Scandinavian Design Group, hvor han og resten av gruppa lager mye skandinavisk design.

– Takk for stafettpinnen Viktor, la oss ta en cigaretschki!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Da går jeg for det siste jeg la skikkelig merke til, og det var identiteten Studio Oker gjorde for Field. Det var forfriskende å se 3D-scanning av omgivelser brukt på en såpass raffinert måte som et bærende element i et brand av betydelig størrelse.

– Vanligvis ser de scanningene ut som de er gjort med en gratis-app på Android, selv om det også er gøy i riktig kontekst.

2

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv


– Jeg klarte å komme på hele fire jobber, og de kommer parvis. De første to jobbene jeg vil snakke om har noe til felles i at det er jobber som fortsatt pågår. Jeg skulle gjerne hatt et eller flere prosjekter som jeg kan vende tilbake til hvert år og leke meg med sånn som disse to.

– Den første er pakningsdesignet til det danske ølmerket To Øl. Designer Kasper Ledet har designet boksene og flaskene siden 2010 med samme filosofi som ølen brygges på, nemlig i små og ofte begrensede partier. Derfor er designet også nytt hver gang, som gjør det gøy å regelmessig titte innom caset for å se hva som har skjedd siden sist.

1
2
3
4
5
6
Z1 B1984

– Det samme gjelder også designet til Antwerp Art Weekend, hvor designbyrået Vrints- Kolsteren hvert år gjør en ny vri på identiteten til arrangementet. For meg et prakteksempel på hvordan skape et levende brand, hvor noen virkemidler er faste mens andre er dynamiske. Jeg digger den jobben og følger med hvert år.

1
4
5
6

– De siste to jobbene har også noen til felles, det er nemlig ikke løsningene jeg nødvendigvis er inspirert av eller skulle gjort selv – selv om de også er knallsolide. Det handler mye mer om briefen, eller muligheten til å gjøre jobbene. Den første jobben er visueller Order gjorde for filmen All the Streets Are Silent. Filmen handler om sammensmeltingen av hip hop og skating i New York på tidlig 90-tallet. Altså, check, check og check. Skulle gjort mye for å jobbe med noe som blander alt som er fett på en gang.

2
3
4
5

– Den siste jobben er pakningsdesignet for Houseplant, gjort av Pràctica og MA-MA. Åpenbart hadde livet mitt hadde vært komplett om jeg fikk designe cannabis-brandet til Seth Rogen.

3

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Adrian Myklebust Sylejmani i We Oslo. Nå er vi bare venner, men da vi var kollegaer i SDG var det alltid han jeg gikk til for kule referanser. Han har sikkert noe gøy å dele!