Fremtidsrettet perspektiv

Designer Bjørnar Pedersen fra nyoppstartede Parabol Studio er spesielt opptatt av de siste årenes utvikling innen designfaget, og avleverte nylig master om begrepet Kulturdesign.

Bjornarpedersen
Bjørnar utenfor Parabol Studio sine lokaler på Tøyen. Kunst i bakgrunnen av Veronica Bruce og Karoline Bakken Lund. Foto: Mathea Knudsen

BIO

Bjørnar Pedersen er utdannet fra Central Saint Martins i London med en bachelor i grafisk design. Sammen med Sara Risvåg og Sepus Noordmans startet Bjørnar Parabol Studio høsten 2020. Parabol Studio er et Oslo og Amsterdam-basert designstudio, med fokus på grafisk design, kunst, kultur og research. De kjører også vindusutstillinger i kontoret sitt på Tøyen – akkurat nå en utstilling i samarbeid med Low Standards der de viser grafiske tekstilarbeider av Karoline Bakken Lund og Veronica Bruce. Før Parabol jobbet Bjørnar som senior designer i Bleed, og har tidligere jobbet for bla. Designit i Oslo, Kokoro & Moi i Helsinki og Studio Dumbar i Rotterdam. Bjørnar er aktiv i Grafill, der han er leder for faggruppa for grafisk design. I 2020 avleverte Bjørnar en Masteroppgave hos Hyper Island i Stockholm med fokus på det relativt nye begrepet Kultur Design.

– Tusen takk for stafettpinnen Cathrine! Gøy at vi er flere som er i startgropen. Jeg ser frem til å følge med på Heiaklubben fremover!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

Jeg synes det er veldig spennende å følge med på hvordan designfaget har vært i utvikling de siste åra, og videre hvordan man ser nye metodikker og arbeidsgrupper ta form. Et godt eksempel på dette er identitetsarbeidet som Snøhetta har jobbet med for Wikipedia. I dette prosjektet har de fokusert på å ha en åpen og inkluderende designprosess, der forankringen av den interne identiteten i organisasjonen har vært like viktig som det visuelle sluttresultatet. Prosessen er tilgjengelig på en nettside for både menneskene i organisasjonen og for Wikipediabrukere over hele verden.

– Kudos til Sanda Zahirovic, Martin Gran og resten av teamet hos Snøhetta for å tørre å dra kunden med på dette!

– Jeg vil også dra frem Ecudorp, drevet av Morteza Vaseghi og Elise By Olsen. De har levert solide passion-prosjekter av høy kvalitet over flere år nå, og bevist gang på gang at de klarer å nå langt utover Norges landegrenser. Først gjennom det eksperimentelle ungdomskulturmagasinet Recens Paper, etterfulgt av det kritiske motemagasinet Wallet, og nå sist International Library of Fashion Research som de har fått inn hos Nasjonalmuseet. Morteza, som er designeren i duoen har et formspråk med mye identiet, og er ikke redd for å gjøre ting på sin måte – det står det respekt av.

– Til slutt må jeg si at jeg gleder meg til å se hva Veronica Mike, Einar K. Holthe og resten av gjengen i det nyoppstartede Oslobaserte firmaet Natural State knar ut i åra som kommer. De jobber ut fra et spennende og fremtidsrettet perspektiv med fokus på byutvikling, bærekraft og merkevarebygging, tendenser som jeg tror og håper vi vil se mer av også innenfor det mer tradisjonelle designfeltet de neste årene.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg synes det skjer utrolig mye spennende i København for tida når det kommer til krysningsfeltet mellom design, arkitektur, teknologi og research. Future Living labben Space 10, og de tverrfaglige designstudioene Urgent.Agency (som nylig åpnet et satellitkontor i Oslo), ArtRebels og Circut Circus er gode eksempler på viktige aktører som får til mye der.

– Her ønsker jeg å nevne to designfokuserte arrangementer som har gitt meg mye personlig og som jeg gjerne skulle sett i Oslo. Social Service Club er navne-knaggen for en non-profit festival og residency som årlig arrangeres av ArtRebels i samarbeid med Space 10. De samler aktører innenfor design, reklame, kultur og musikk fra fjernt og nær på en stor gård ca en time utenfor København, med mål å utforske, feire og tilrettelegge for prosjekter som kan bidra til sosial forandring.

– En annen København-basert festival som fortjener kudos er POST Design Festival. POST er en kollaborativ og kritisk designfestival som utfordrer hvilke roller grafisk design, digital design og illustrasjon har i samfunnet i dag.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Bergen er en kreativ by, som konsekvent leverer høyt innenfor kunst, design og kulturformidling. Jeg er alltid nysgjerrig på hva som foregår på den andre siden av fjellet, og sender derfor stafettpinnen videre til Synnøve Ringstad – partner og designer i OK Kontor!