– Kinetisk typografi og brutalisme

Gründer Magnus Holder Bjørk i Skogen, kunne kode før han kunne stå på ski. I ukens Kudos trekker han blant annet frem en av de beste nettsidene laget i Norge noensinne, ifølge ham selv.

Magnus Skogen
Gründer: Magnus Holder Bjørk.

BIO

Magnus Holder Bjørk fikk HTML inn med morsmelka, og har kodet nettsider før han kunne gå på ski. Han har en Bachelor of Visual Communication for Design fra Monash University, og har jobbet både som digital designer og kreativ koder siden 2005. Startet i 2010 utviklerbyrået Værsågod, og i 2017 designbyrået Skogen. Skogen teller fem teknologifokuserte hoder i Trondheim, og jobber nasjonalt og internasjonalt med kunder innenfor kultur, mat og drikke, og teknologi.

– Tusen takk for pinnen fra Bergen og deilige Studio Boi! Vi heier på dere!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Altså, for en evig klassiker. Yokoland er mestere i å destillere store idéer ned til et forenklet budskap, og nettsiden deres minner oss på at et sterkt kommunikasjonskonsept nesten alltid trumfer omstendig materie. Nettsiden er allerede fem år gammel, men jeg mistenker at den kommer til å føles relevant til evig tid. Kudos også til Alejandro V. Rojas, som har programmert den, og utviklet konseptet sammen med Yokoland.

– For øvrig verdt å sjekke ut siste nummer av tidsskriftet Billedkunst, som ble designet med denne nettsiden som verktøy.

«En av de beste nettsidene laget i Norge noensinne, spør du meg!»

Espen Andersen av Larssen & Amaral:

– Det å kunne ta eierskap og gi relevans til verdens nest enkleste geometriske form, altså rundingen, er sånn passe frekt. Og utført som et mesterstykke! Espen Andersen er en musikkprodusent og lyddesigner, og hans visuelle uttrykk har blitt satt sammen av Haugesunderne i Larssen & Amaral. Profilen i seg selv er nydelig, men alle detaljene på nettsiden syr den virkelig sammen. Alt fra det blinkende faviconet, til den trackerlinja som følger deg horisontalt når du scroller vertikalt, og alle andre småting man oppdager underveis. En av de beste nettsidene laget i Norge noensinne, spør du meg!

Skjermbilde 2021 02 01 kl 09 12 46
Skjermdump fra nettsiden til musikkprodusent og lyddesigner Espen Andersen, av Larssen & Amaral.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Når vi snakker om geometriske former som kommuniserer tydelig; hva med identiteten til Hackney Church av Omse?! En enkel form som gir alle assosiasjoner til kirkedøra, kirkevinduet og kirkerommet, og som fylles av inkludering og kreativitet — alt det Hackney Church er kjent for. Formen er tatt ut i alle mulige uttak, som smykker, boksemballasje, stanseform til trykksaker osv. En fantastisk detalj med profilen er at uttrykket som rommer formen ikke har en tydelig visuell profil — her blandes alt fra 3D-illustrasjon til fotografier tatt av en tante, men avsenderen er likevel så tydelig på grunn av det relevante symbolet.


Skjermbilde 2021 01 29 kl 14 09 05
Skjermdumper fra nettsiden til OMSE: Identitet for Hackney Church.
Skjermbilde 2021 01 29 kl 14 10 05
Skjermbilde 2021 01 29 kl 14 09 29
Skjermbilde 2021 01 29 kl 14 58 16

Cumulus Parks identitet av Studio Dumbar

– Vi er i gjennomsnittet glad i kreativ kode her på kontoret, og et prosjekt som vi alle sikler over er Dumbar sin identitet for næringsparken Cumulus. Et typografidrevet formspråk, hvor ord er satt sammen av små elementer som er i konstant bevegelse. Elementene representerer mennesker, idéer og energi, og et ambisiøst område som pulserer. Identiteten er så utrolig godt implementert, og fungerer like godt på digitale skjerm som på tradisjonelle trykkflater. Som min dyktige kollega Espen Varslot, sier det: «den oppsummerer hele trenden med kinetisk typografi og brutalisme, og setter et punktum, slik at vi kan gå videre».

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– I Trondheim har vi et kreativt felleskap som heter Ormen Langes Offisin — intet mindre! På folkemunne OLO, som er litt enklere å si, da. Det er et viktig miljø for Trondheim, og bugner av dødsflinke illustratører, animatører og designere. De fortjener å bli løftet opp og frem!