– Her blir vel egentlig oppgaven å begrense seg

Vanligvis får du ikke regissør Andreas Grødtlien uten andre del av regiduoen, Ida Thurmann Moe, men her er han altså, med et nøye utvalgt knippe reklamefilmfavoritter.

IMG 4262
Regissør hos Tangrystan: Andreas Grødtlien.

BIO

Andreas Grødtlien er 50 % av regiduoen Ida&Andreas og en del av Tangrystan-gjengen.

– Takk for stafettpinnen, Thomas! Alltid ekstremt lærerikt å sitte i klipperommet sammen med deg!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Her blir vel egentlig oppgaven å begrense seg. Det lages mye bra i inn- og utland, men her er noen filmer jeg ikke helt klarer å glemme.

– Det er laget flere reklamefilmer i denne «sjangeren» hvor historien stikker av og blir større og større - men denne filmen sitter ekstra godt hos meg. Jeg elsker alle idéene inni idéen, og den undervurderer aldri publikum, som gjør at den tåler å sees igjen og igjen.

Av Anorak for Rikstoto.

– Denne lille saken får meg alltid til å dytte luft ut av nesa for å vise at jeg morer meg. Laget av McCann for Statoil, med Stefan Treschow på regi.

For Statoil av McCann. Kreativt team: Bjørnar Olsen og Espen Lie Andersen.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Jeg tror alle som har jobbet med Ida og meg har fått Volvo-referanser i innboksen. Det har vært nevnt i denne spalten før at de lager veldig mye bra, og det er jeg helt enig i. Men jeg tror ikke akkurat denne har vært nevnt? 10/10 på casting, bildefortelling og klipp.

Laerke Herthoni for Volvo - the future is electric.

– Også er jeg fan av store reklamefilmer som virkelig bruker filmmediet til å fortelle. Scener og bilder som i et manus ser stakkarslig enkelt og konkret ut, men på film har så mye følelse at du glemmer at du ser på film. Niclas Larsson har en tendens til å lage sånne filmer. Hvordan får man følelser inn i en meldingstjeneste? Sånn her:

Niclas Larsson - Whats app - One.

– Men det er ikke alt som trenger 40 locations og 3 min spilletid for å bli bra! Her kunne de fort ha tullet bort idéen, men kontrasten i alvoret gjør det ekstra morsomt spør du meg.

Heinz Ketchup - The Dinnertime Negotiator.

– Det samme gjelder denne; enkelt oppsett, men karakterene taes på alvor.

FEDEX - Band.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Så vil jeg sende stafettpinnen videre til en som skyter veldig mye fint i mange forskjellige sjangre, og som alltid sitter på noen obskure referanser. Har du tid, Karl Erik Brøndbo?