– Føles som et friskt pust i kategorien

Det er Lead Brand Designer i TRY Design, Andreas Bjørkeng Sogn, sin tur til å vise frem favoritter i Kudos.

Andreas Bjorkeng Sogn
Designer i TRY: Andreas Bjørkeng Sogn.

BIO

Andreas Bjørkeng Sogn, designer fra beste Oslo Øst, har i snart 10 år holdt på med å utvikle identiteter for både små og store kunder. Jobber for tiden som Lead Brand Designer i TRY Design.

– Takk for stafettpinnen, og fine ord Håvard! Savner å jobbe med deg også, og ikke minst sitte ved siden av ræi <3

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Starter med denne smakfulle identiteten og pakningen av Olssøn Barbieri for Kokkeløren. De er generelt irriterende gode på håndverk, dette viser de nok en gang her! Helhetlig, sjarmerende og med masse egenart. Føles som et frisk pust i kategorien. Jeg vurderer seriøst å bestille en kasse snart!

1
2
3
4

– Vil også gi en shoutout til Also Known AS som har klart å skape sin helt egen nisje i Norge. Ved å kombinere design, film og foto, klarer de å lage helt unike universer for kundene sine. De leverer alltid noe helstøpt og annerledes.

1
2
3
4
5

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Den første jobben jeg vil trekke frem er rebrandingen av Mountain Hardwear, gjort av Gretel NYC. De har klart å revitalisere en merkevare som har eksistert siden 1993 og som tidligere var kjent for å appellere til de mest dedikerte fjellklatrerne. Nå retter de seg mot en bredere målgruppe. Selv om de måtte beholde den opprinnelige logoen fra 90-tallet, har de klart å modernisere uttrykket ved å bygge ut logoen med en mekanisk font, et fleksibelt designsystem og flott art direction. Resultatet er en ny visuell identitet som fungerer godt både digitalt og analogt. Godt å se et eksempel på at man ikke må bytte logoen hver gang for at det skal funke. Selv om jeg fortsatt har lyst til å pirke litt på den.

1
Mountain Hardwear, av Gretel NYC.
2
3
4
5

– Denne identiteten her er en skikkelig raring. Noe så smalt som en kattevennlig kafé laget av den kinesiske kattematprodusenten Pidan. Nå kan det kanskje høres ut som om jeg eier en katt, men det gjør jeg faktisk ikke - selv om jeg liker katter, altså. Likevel er det utrolig forfriskende å se konsepter som dette. Noe så enkelt og rart, blir fort genialt.

5
1
2
3
4

– Nå som vi har beveget oss utenfor kontinentet, vil jeg også trekke frem restaurantidentiteten Jingqi Fan har utviklet for MáLà Project. En identitet gjennomsyret av nostalgi, inspirert av 1990-tallets Kina. Digg å se noen som tør og ta den helt ut! Jeg er ikke kvalifisert til å vurdere om dette virker autentisk, men det gir meg umiddelbart lyst til å spise der!

1
2
3
5
6
7
4

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender stafettpinnen videre til en rå designer også kjent som Even Suseg. Gleder meg til å se hva han har på lager!