– Som det utspiller seg i sin rene form

Kreatørteamet Tor Adam Slettebø og Henrik Weido Lorentzen i Hausmann har gjort som man gjør i denne spalten, nemlig samlet noen reklamefavoritter.

Skjermbilde 2021 11 22 kl 15 19 30

BIO

Art Director Adam Slettebø og tekstforfatter Henrik Weido Lorentzen har jobbet sammen i kreativt team i snart fem år. Nå jobber de i Hausmann. Der har de jobbet i snart ett år.

– Tusen takk til Torbjørn for pinnen, det setter vi pris på! Det er jo et ærefullt oppdrag å få den fra en som har levert flere jobber av høy klasse her til lands, og som jobbet med reklame før vi var tørre bak øra.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– Vår tidligere arbeidsplass, Nord DDB har laget flere fine arbeid for McDonalds de siste årene. Vi synes «eyes on the fries»-jobben var veldig fin! Kudos til Torstein, Thomas, Jens, Ingrid og de andre som har vært med på jobben.


– Vi var vel rundt 18 år da denne kom: Klassiker!

«Lommeringeren» for Netcom. Av McCann.

«Lofotprodukts reklamefilm kostet cirka 10 millioner kroner og er laget av reklamebyrået TRY. «Hold torsken» er ifølge Fiskeribladet Fiskaren en reklamefilm som på en morsom og intelligent måte forteller folk hvor sunt det er å spise fisk», skrev E24 i 2015. Kudos-tomlene opp fra oss!

«Hold torsken».

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Når vi først har vært innom McDonalds, her er en noen fine annonser de har laget rundt om i det spennende utland:


Mc fathers day 1
Mcdonalds 2
Mcdonalds 4
Mcdonalds eyes on the fries

– Hva passer vel bedre enn en kald en til burger’n, am I right?

Øl

– Samt litt sjokolade med whisky til dessert.

Sjoklade med whisky

– «Vi er nødt til å komme med budskapet innen 10 sek!!!!!!». Eller man kan gjøre som denne ganske ferske jobben til danske &Co. Veldig morsom og utrolig bra laget.


For «Rådet for sikker trafik».

– Er ikke verre enn å bytte P med T:

Av FCB Chicago for Kmart.

– Hvis vi beveger oss bort fra reklameverden (det er vanskelig, men noen ganger må vi), ønsker vi også å gi kudos til denne vakre kortfilmen laget til Paolo Nutinis «Iron Sky».

– Siste kudos går til dokuserien «How to with John Wilson», noe av det beste vi konsumerte i 2020. I disse «programleder som vender kamera mot seg selv fordi det er viktig å vise reaksjonene på det jeg har sett-tider» er det deilig med en serie som bare følger livet (hovedsakelig i NY) som det utspiller seg i sin rene form. Sesong 2 er vel like rundt hjørnet når denne spalten skrives.

Trailer til sesong 2.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi ønsker å sende pinnen videre til én tidligere kollega, og én tidligere klassekamerat, Andrea Lutken og Simen Ødemotland i Nord DDB. Hva er deres kopp med te?