– Drite litt i den gode historien

DOP Kristoffer Nylund Grindheim fremsnakker arbeid i ukens Kudos.

189579986 829450251283004 8223143344975819717 n
Kristoffer Nylund Grindheim i arbeid. Foto: Sindre Harbak.

BIO

Kristoffer Nylund Grindheim, filmfotograf, signert hos The Talent Group. De siste årene har det gått mest i reklame og musikkvideo, og sikter mot mer langformat fremover. I 2022 ble jeg pappa og er nå en følsom og myk type. Mer enn før i alle fall.

– Så hyggelig å få ta over stafettpinnen etter Alvilde, og takk for gode ord. Første kudos går til henne etter braksuksess med Kids in crime og gullrute for beste foto!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Jeg har lenge tenkt på å gi cred til Marius Matzow Gulbrandsen. Både for fantastiske filmer som «Før snøen faller» og «Brev til kongen», hvor han demonstrerer et mesterlig foto som er mer tro til historien enn det vakre, perfekte, og storslåtte visuelle mesterverket vi så ofte ender opp med å jobbe mot, men mest for hvem han er som menneske. Jeg var ung og uerfaren kamera assistent, og han en stor prisvinnende filmfotograf. Likevel så han meg, var interessert i mine tanker, delte visdom, og han backet meg lenge før jeg var «verdt» å backe. Han gav meg mot til å stå i en beinhard bransje hvor negative stikk, usikkerhet og frykt sjeldent er langt unna. Snart 10 år senere sitter det fortsatt som avgjørende og viktige øyeblikk for meg. Mer av sånt. Kudos til Marius.

Trailer «Brev til Kongen» av Hisham Zaman.

– Morgenstern sine finn.no reklamer satt seg godt på hjernen min. Morsomme filmer som er lett å relatere til og produktet er så godt etablert at man slipper å si så mye om det. Jeg fniser litt for meg selv, og får en positiv assosiasjon til finn.no. Kudos Morgenstern med Erlend Westnes på regi.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Første gang jeg så Air Bnb og Audi sin kampanje «Desolation», tenkte jeg at denne er tett på hvordan en optimal reklame kan se ut. Den gir ingen mening, samtidig som alt er spot on. Produktene er bare en liten brikke i spillet, men hovedkarakter uten tvil. For meg er den en fin påminnelse om å være leken, drite litt i «den gode historien», tro på produktet og la det snakke for seg selv. Regissert av Craig Gillespie.

– Jeg ble både deprimert og inspirert da Megaforce kom ut med Burberry - Open spaces. Jeg undres om jeg noen gang har laget noe som er verd å se, samtidig som jeg inspireres til å fortsette å jobbe hardt. Den er vakker, stilfull, elegant, smart, og byr på en følelse jeg ikke visste jeg trengte. Det oser av filmskapere som elsker det de driver med, og det smitter.

Hvem vil du sendte stafettpinnen til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne gi stafettpinnen videre til Martin Iversen. Han er en spennende regissør hos Anorak, med skarp og god humor. Jeg liker å jobbe med regissører som vet godt hva de vil visuelt, men samtidig klarer å ta imot og benytte seg av det resten av crewet har å tilby. Og slik var det sist jeg jobbet med Iversen.