– Humor jeg kan like

Produsent Miriam Eeg i produksjonsselskapet Northbeach er på plass for å dele sine favoritter fra inn- og utland.

16 9 00 37 15 05 Still079
Produsent Miriam Eeg.

BIO

Miriam Eeg – produsent. Fikk smaken av å være på opptak allerede som 7-åring som medlem av NRKs Jentekor. Crewet i NRK, med sine walkie og headset, så skikkelig kule ut. Sånn ville jeg også gå med på jobb når jeg ble stor. Endte så i reklamebransjen. Har produsert reklame i ca 20 år. Vært partner og eksekutive produsent i Trøbbel, Go Happy og Bleck Film. Driver nå eget selskap Northbeach Film i kombinasjon som freelance produsent.

– Takk for stafettpinnen og trivelige ord fra Simen Skari.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i:

– Min norske favorittreklame fra good-old-days er FINN. De har frekventert ofte på KUDOS, så vi trenger ikke se de igjen. «Den har jeg ikke sett» tror jeg reklamebyrået, eller kanskje kunden, ble lei lenge før oss andre. Kanskje pusse støv av det gamle konseptet i 2024?

– Bilreklame kan også gjøres på denne måten, denne fra VW liker jeg godt:

«Backseat Driver» av TRY.

– KLPs «The Influenser» – litt overdrivelse er godt å ha med når vi lager reklame. Enkel og fin kommunikasjon!

«The Influencer» av Anorak.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Hvis vi skal langt tilbake i arkivet er denne min favoritt. Telia. Den svenske regissøren Johan Kling har humor jeg kan like. Gammel og corky, lar scenen spille seg ut, ingen hast med å komme til mål. Suveren casting!

– Denne fra dansken Peter Harton la mange merke til da den kom:

Stryhns: Food for Men.

– NIKE har laget mye bra, denne er ikke et unntak. Sinnssyk production value! Her har det vært fravær av «brems» og budsjett-tak, kjør på, alt er mulig! Ingen snarveier, musikk og alt i skjønn forening. Aim high! Det renner ut gode korte scener som gjør storyen effektiv og gøy!

– En annen Nike reklame er denne, hvem andre kan lage reklame for sko på denne måten? Regissert av regikollektivet Stylewar.

NIKE «Free».

Ed Sheeran dukker opp med Heinz flasken sin, visstnok hans ide. Han er en type det er lett å like, simpelt produkt i feil setting – må bli bra? Elsk på dialog og dubb! Så enkelt, så lekkert!

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg anser meg selv som svært heldig, fordi jobben min alltid har vært å holde på med det jeg liker aller best. Likevel er det noe ekstra utover det å bare jobbe godt sammen når jeg får henge med regiduoen Lars Åndheim og Christoffer Lossius. Det er litt som å «komme hjem» når vi jobber sammen! Vi har vår egen harmoni som vi har funnet sammen gjennom mange års samarbeid. De utfyller hverandre, og sammen utfyller de meg. Jeg har også lyst å se hva de kan finne frem av gamle favoritter, fordi jeg vet at de alltid legger reklamefilmer de liker til side i en egen mappe – de har rett og slett et arkiv av godbiter! Ingen forventninger å innfri med andre ord.