– Kul og vond på en smart måte

Endelig! kan man godt si, har stafettpinnen havnet hos Ida Fjeldbraaten og Tone Humblen, i Hausmann.

Tone Ida2
Ida Fjeldbraaten og Tone Humblen.

BIO

Tone Humblen er utdannet Art Director fra Westerdals og har jobbet i byråer som Try, Dinamo, McCann og Hausmann. Ida Fjeldbraaten er forfatter og tekstforfatter. Hun er utdannet fra Westerdals og har tidligere jobbet i NRK, i kommunikasjonsstaben på Det Kongelige norske hoff og i reklamebyråene Saatchi & Saatchi og Hausmann.

– Takk for stafettpinnen, Torny og Ingrid! For Ida sin del var det jaggu på tide! Tone har selvsagt hatt den før, men det var vel i den aller første gang spalten ble gjennomført, så begynte å bli jaggu på tide det og! Vi har valgt ut noen jobber som vi synes er sterke, modige og godt tenkt.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– Denne jobben er full av innsikt, er både kul og vond på en smart måte.

Lifehacks - hvordan få mer ut av mindre? - Kirkens Bymisjon (Anorak)
«I løpet av 4 minutter plasserer denne filmen seg på samme sted i magen som en Lukas Moodysson-film og på samme måte blir den der en god stund.»

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– I løpet av 4 minutter plasserer denne filmen seg på samme sted i magen som en Lukas Moodysson-film og på samme måte blir den der en god stund. Den er så sår og vond og så innmari godt balansert mellom det fine og det smertefulle. I våre dager er det kanskje viktig å tenke på om man kunne fortalt en sånn historie på 6 sekunder? Vi tror ikke det.

När livet vänder – Cancerfonden (King)


– Det er gøy når en merkevare tør å stå i hvem de faktisk er, selv om det ikke alltid er like flatterende. I 1996 tok Marmite inn over seg det folk faktisk tenkte om dem og gjorde det til deres styrke med slagordet You either love it or hate it (laget av DDB London) - en posisjon de kan leve fint med. Det de ikke kan leve med er å bli glemt, noe de i hvert fall ikke ble etter denne filmen:

«End Marmite Neglect» - Marmite (AdamandEve DDB)

Stolpersteine

– Vi har også valgt å ta med et prosjekt som ikke er en reklamejobb, men som like fullt er en ekstremt god kommunikasjonsjobb. Stolpersteine/snublesteinene er prosjekt av den tyske kunstneren Gunter Demnig som er individuelle minnesmerker over ofrene for holocaust under 2. verdenskrig. Å sette disse snublesteinene utenfor boligene til ofrene som nå er boligene våre gjør historien relevant for oss hver eneste dag og har i seg mantraet etter 2. verdenskrig: Vi skal aldri glemme. Et smart, viktig og veldig fint prosjekt.

Skjermbilde 2020 11 02 kl 13 02 13

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender pinnen videre til Simen Sadeghi-Braathen og Markus Ivan Johansson i Brunch fordi de er litt sånn multikunstnere og det synes vi er kult. Gratulerer med mange fine jobber og en kritikerrost film!