– Vi har all grunn til å være stolte av hva som leveres i bransjen
Bruk av humor og jobber som skiller seg ut fra det ordinære får ofte oppmerksomheten til Rashid Akrim, visual lead i Tripletex. Ukens Kudos byr på en touch av det absurde, men også kompleks integrasjonsdesign og fleksible identiteter.
BIO
Rashid Akrim er en erfaren lead grafisk/digital designer med 20 år i bransjen. Han har lang erfaring fra ulike prosjekter gjennom mange år i NRK og Deloitte Digital. På dagtid er han visual lead i et av Norges raskest voksende regnskapsprodukt, Tripletex. Men på kveldstid får Rashid utløp for sin kreativitet gjennom kunst, kultur, illustrasjon, design og produktutvikling under navn som Huskmelk, Yuhu og EmptyFrame.
– Takk til Peder Haugfos for stafettpinnen! Du er alltid gøy å være kreativ med, og du har en spesiell evne til å se muligheter og utfordrer enhver løsning mot det mer unike og vågale. Det setter jeg pris på!
Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i
– Det er mye bra som kommer ut av Norge, og vi har all grunn til å være stolte av hva som leveres i bransjen. Akkurat nå vil jeg trekke frem det prisvinnende produktet Aidn, der jeg vet at min gamle klassekamerat Henrik Fjeldberg fra Heydays har vært involvert. En av Norges beste, kan jeg trygt si. Når det gjelder Aidn, er det et produkt som jeg føler jeg kan referere til i flere anledninger når det kommer til designkvalitet, brukeropplevelse og digital produktutvikling.
– Noe av det som får meg til å <3 Aidn er hvordan de har jobbet med interaksjonsdesign. Jeg jobber selv med et komplekst produkt i et segment med mange hensyn å ta, så jeg vet hvor utfordrende det kan være å få digitale løsninger til å føles enkle. Aidn har fått det til å se så enkelt og sømløst ut. Det krever et vanvittig stykke arbeid for å få alt til å gli så smooth. Fra profiljobben, designsystemarbeidet, produktutviklingen og brukeropplevelsen – det føles bare riktig. Det er høy kvalitet i designet, som gjør at du får lyst til å bruke produktet, og jeg regner med at brukeren både sparer tid og blir mer effektiv i sin jobb. Det som kanskje er viktigere, er at de har skapt et digitalt produkt som ikke er et hinder og irritasjonsmoment i hverdagen (som fort mange digitale produkter kan bli), men heller vekker en god følelse når det tas i bruk.
– Jeg vil også gi en liten kudos til Metric for designet av Nasjonalmuseet. De har skapt noe som er fleksibelt, tydelig, og som ikke kjemper om oppmerksomheten til selve bygget og all kunsten som preger rommene. Jeg elsker å vandre i hallene der for inspirasjon og for å få tankene på plass. Designet og typografien i profilen holder høy kvalitet, og de har virkelig klart å skape et visuelt uttrykk som kommuniserer effektivt gjennom skilting, plakater og lignende. Et imponerende stykke arbeid som føles fullstendig riktig. Det føles som om det alltid har vært sånn, og at det alltid kommer til å være sånn. Herlig. Takk!
Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv
– Humor og noe utenom det vanlige vekker ofte min oppmerksomhet. Hvis jeg skal trekke frem noe fra det store utland, er det fristende å nevne noen av de aktuelle designerne som gjør det bra, eller noen av de store byråene som leverer kvalitet på store budsjetter. Men det er spesielt én kampanje som har satt seg fast i hodet mitt, og det er den danske videokampanjen «Voteman». Den ble laget for å få ungdom til å stemme ved valget i europaparlamentet i 2014, og den er ganske vill. Kampanjen ble trukket raskt tilbake etter massiv kritikk for både vold og seksualisering, (artikkel fra ekstrabladet) men ikke før den fikk masse oppmerksomhet. I overskriften på The Washington Post stod det: «Denmark’s insane Voteman cartoon uses porn, dolphins to get out the votes». Animasjonsvideoen bygger på humor, og etter min mening traff den akkurat det publikumet den prøvde å nå. Å skape noe så absurd, humoristisk, sprøtt og vågalt, samtidig som det har en så viktig hensikt, er fascinerende. Jeg skulle ønske jeg hadde vært med på å komme opp med denne ville ideen.
Hvem vil du sende stafettpinnen til, og hvorfor?
– Jeg sender stafettpinnen videre til en jeg har fått gleden av å jobbe med på flere prosjekter og i ulike settinger. Han er en ekstremt kreativ og dyktig utøver som har et herlig perspektiv på design og kreative løsninger. Alle prosjektene denne personen tar del i, blir til noe unikt, og ofte med en touch av humor. Det blir en opplevelse, og du sitter igjen med et smil. Jeg gleder meg til å se hva du trekker frem, Jonas Bødtker.