Norsk selvgodhet i gapestokken

Ukens kudos kommer fra planner og tjenstedesigner i Per Høj, Gro Larsson.

2020 Gro Larsson
Gro Larsson, planner og tjenestedesigner i Per Høj.

BIO

Gro Larsson jobber som planner og tjenestedesigner i Per Høj. Hun har 10 års erfaring fra bransjen og har tidligere jobbet som kreatør og strateg i Hyper. Gro er utdannet fra Westerdals og Hyper Island.

– Takk til Linn for stafettpinnen, det var ikke dumt å bli tvunget til å tenke litt positivt på en koronagrå novembertung dag.

«Jeg ser i hvert fall på McDonalds med nye øyne nå. Bra jobba!»

– Denne jobben har selvfølgelig de fleste fått med seg etter seiersgangen den gjorde i våres, men jeg har likevel lyst til å trekke frem McDonalds’ «Stjel våre ansatte» av Nord DDB. Ikke bare fordi den gjør meg glad selv i november, men fordi den gjør noe nytt for merkevaren og bidrar til noe viktig på samfunnsnivå. Ved å vise at det å jobbe på McDonalds ikke er det samme som å kaste bort tida si som så mange tror, bidrar de til å minske presset på unge folk. Når de trekker frem unge, stolte medarbeidere som forteller hvordan jobben på McDonalds hjelper dem på veien til drømmene sine, så hever det statusen av arbeidet samtidig som det presenterer en overkommelig løsning for de som ikke vet hva de skal bli ennå. For man kan jo jobbe på McDonalds og samle verdifull arbeidserfaring som ser bra ut på CVen mens man finner ut av det. Det er fint det. Jeg tror denne kampanjen bidrar til å skape langt mer positive assosiasjoner til noe man tenker på som en billig, amerikansk fastfoodkjede, enn all verdens terping på gode, norske råvarer. Jeg ser i hvert fall på McDonalds med nye øyne nå. Bra jobba!

«Stjel våre ansatte» McDonalds av NORD DDB.

– Jeg opererer egentlig ikke med en bucketliste, men om jeg hadde det så ville det definitivt ha inkludert å lage noe som blir nevnt på John Olivers «Last Week Tonight». Kudos til Morgenstern for å ha klart det med «The Land of Chlamydia»! Elsker at den norske selvgodheten blir plassert i gapestokk, samtidig som man som nordmann ikke klarer å la være å bli stolt av at man får oppmerksomhet i utlandet. Resultatene teller for seg, men forhåpentligvis ble det også solgt litt flere kondomer på 7-Eleven.

«The Land of Chlamydia», 7Eleven, Morgenstern.

– Av internasjonale jobber var Åland Index det første jeg tenkte på, men den tok Maja og Snorre naturlig nok. En annen jobb som satt langt fremme for meg er Vodafone «Between Us» av Y&R Tyrkia fra 2015. Da jeg så den første gang slo det meg hvor utspekulert og smart gjort det var, man får litt hemmelig agent-følelse av det og det er gøy. Men temaet er alt annet enn gøy. Med korona har problemet med vold i hjemmet økt og det har dukket opp velmenende løsninger på sosiale medier for å be om hjelp, men som kan medføre risiko for ofrene. I arbeidet med «Between Us» virker det som om det har blitt gjort ordentlig research, at man har snakket med målgruppen om deres spesifikke utfordringer og hvor det kan virke som de har vært delaktige i hvordan løse det. Jeg håper arbeidet med å videreutvikle appen og spredningen av den har fortsatt i samme ånd. Det er en produkt/tjeneste-løsning som er veldig relevant for merkevaren, og som gjør en god jobb med å formidle at man kan stole på Vodafone. Som ikke er helt uviktig for en mobiloperatør.

«Between Us», Y&R Tyrkia, for Vodafone.

– Jeg setter pris på arbeider hvor kunden tør å ta en ordentlig sjanse, hvor det er umulig å garantere utfallet, men man går all in likevel. En jobb jeg husker jeg rett og slett ble irritert over er «The Swedish Number» av Ingo fra 2016. Hvorfor hadde ikke vi lagd det, og hvorfor tenkte jeg at det aldri ville gått i Norge? Er ikke nordmenn mye mer opptatt av ytringsfrihet enn svensker? Men det er kanskje nettopp det som er greia. I Sverige kan man stole på at folk flest oppfører seg bra på telefonen med en fremmed som ringer fra utlandet, mens det i Norge garantert hadde vært noen tullinger som hadde klart å skape rabalder. Men det hadde vært morsomt, da.

«The Swedish Number», Ingo, for Svenska Turistföreningen.

– Jeg vil sende stafettpinnen videre til min gamle kollega Are Sundnes som startet Hyper Games. Jeg gleder meg til å høre hva han lar seg inspirere av om dagen.