Seks norske jobber i ADC-finale

Creuna har hele tre jobber i den globale kåringen arrangert av The One Club for Creativity, mens Larssen & Amaral, ANTI Bergen og Oh Yeah Studio/Babusjka/Sagveien Resort har én finalist hver.

89077 8b352 original

I ADC 97th Annual Awards er det 514 finalistjobber fra 34 land. Norden forsyner seg i år med 18 av shortlistplassene, og seks av dem er altså norske.

Creuna har de siste årene markert seg sterkt med sine design- og profiljobber, og som resultat er hele tre av dem i finale: Den dynamiske logoen som ble utviklet som del av den visuelle profilen til DOGA er nominert, i tillegg til selve profilen. Den tredje nominasjonen går til pakningsdesignet til Krone Økologisk Brygg for Norbrew.

De tre andre finalistene fra Norge er Larssen & Amaral for den visuelle identiteten til musikkprodusent Espen Andersen, ANTI Bergen for Fitjar Islands Brand Identity, samt Oh Yeah Studio / Babusjka / Sagveien Resort for filmen som ble lagd som del av «Oslo – A Nike Typeface».

Klikk her for å se fullstendig liste over de nominerte.

På byråtoppen av de som har størst antall nominerte jobber i år er BBDO New York med 31, Dentsu Tokyo med 23 og Jung von Matt i Hamburg med 20.

The One Club for Creativity arrangerer både The ADC Annual Awards, der man først og fremst ser etter håndverk, design og innovasjon, og The One Show, der man fokuserer på kreativitet og idéer framfor gjennomføring.

Årets vinnere offentliggjøres på prisutdelingen i New York 7. mai.