Kan Oslo oppsummeres i en font?

Nike ønsket seg en lokal designer til å lage ny typografi og design til sin konseptbutikk på Karl Johan. De fant en vestlending. Med adresse St. Hanshaugen.

88011 b09cb original
88008 b6b31 original
88009 e3309 original
88010 73bcb original
88012 b5650 original
88013 2b42f original
88014 44555 original
88015 c7d83 original
88016 c6711 original
88017 31596 original
88018 2d265 original
88019 dd142 original
88020 c7210 original
88021 bda71 original
88022 5cf01 original
88117 1a36c original

Hans Christian Øren Kreativ leder og designer i Bekk.

Kan identiteten til en hel by fanges i en font? Og enda viktigere: hvor begynner man å lete etter inspirasjon? «I Oslos gater, selvfølgelig»

– Noe av det mest spennende med typografi er at det kan beskrive en bedrifts verdier, innholdet i et magasin, hva butikken selger eller et produkt underbevisst, lenge før man har rukket å reflektere over hva innholdet er eller hva butikken selger.

Inspirasjonen til den nye typografien for Nike fant han på Bislett Stadion. Etter mye vandring, speiding og grubling var det de karakteristiske linjene fra løpebanene som ble utslagsgivende for det kreative uttrykket.

– Bislett har en sentral plass i Oslos historie som en internasjonal arena for sport og folkefest, på høyde med ikoniske Holmenkollbakken. Linjene fra løpebanen la grunnlaget hele typografien, forteller designeren.

Hard konkurranse

Konkurransen om kundenes oppmerksomhet er like hard som mellom verdensstjernene på 100 meter sprint. Og for sportsbransjens fremste aktører er det bare pallplassering som gjelder. Da må man kontinuerlig satse på nye, spennende prosjekter, mener Øren.

– I fremtiden kan ikke butikker forvente at det er nok å servere rad på rad med passive produkter. De må fortelle historier godt forankret i lokalmiljøet, og bedriftens visjon. Man må skape en opplevelse, en grunn for folk til å sette av tid til å være fysisk tilstede, presiserer Øren.

Casefilm fra Babusjka

Med på laget hadde Øren film- og motionbyrået Babusjka fra Oslo. De har komponert en lekker casefilm av prosjektet og fikk nesten frie tøyler til å tolke konsept og løsning. Filmen er en abstrakt lyd-visuell reise gjennom et løp fra start til slutt. Ved å bruke designelementer fra typografien «Oslo» gjengir den kampen om å vinne løpet, men også den indre kampen om å ikke miste fokus og å bevare roen.

Les mer: Tekstforfatter og rådgiver i Bekk, Erik Mathisen, har skrevet en utdypende bloggpost om Nike-prosjektet.