Ad Age: B-Reel er best
Den amerikanske bransjebibelen Advertising Age har i sin årlige kåring utnevnt svenske B-Reel til verdens beste produksjonsselskap.
Selskapet står bak en rekke prosjekter for norske kunder og er etablert med kontorer i London, New York, Los Angeles og Stockholm.
– En av våre styrker er vår bredde. Vi produserer reklamefilmer, spillefilmer, web, apper og et bredt spekter av digitale kampanjer og konsepter, sier Anders Wahlquist som er sjef for B-Reel. Han understreker at samtidig er røttene i skandinavisk reklamekultur en viktig del av suksessen.
120 ansatte i 15 land. B-Reel ble etablert i 1999 og drives fremdeles av grunnleggerne. Alle eierne jobber også til daglig i selskapet. B-Reel Gruppen inkluderer produksjonsselskapene B-reel, B-Reel Film og St. Paul Film. Konsernet har i dag 120 ansatte fra 15 ulike land og kontorer i Stockholm, London, New York og Los Angeles.
I Norge har B-Reel gjort prosjekter for blant andre Posten, Tele2 og Freia – og samarbeidet med reklamebyråene DIST, SMFB og Kitchen.
Grand Prix. I fjor sommer fikk selskapet utmerkelsen Cyber ??Grand Prix i Cannes for «The wilderness downtown». Totalt sett vant B-reel hele 52 utmerkelser i 14 ulike internasjonale og svenske prosjekter i 2011. B-Reelkonsernet omsatte for 270 millioner SEK i 2011 og økte salget med 64 prosent i løpet av fjoråret.
– Å motta prisen «Production Company of the Year» av Ad Age er kanskje den største anerkjennelsen man kan få i vår bransje. Her er vi vurdert opp mot verdens beste kommersielle produsenter og designere. Utmerkelsen er et bevis på at vår idé om å integrere film og digitalt er vellykket, sier Johannes Åhlund, administrerende direktør i B-Reel Films.
Her kan du se hva Advertising Age skriver om selskapet.
På bildet: Grunnleggerne av B-Reel, fra venstre: Fredrik Heinig, Johannes Åhlund, Anders Wahlquist, Petter Westlund, Pelle Nilsson.