ADC-gull til ANTI Hamar og OlssønBarbieri

ANTI Hamars identitetsarbeid for familiebedriften Nesje i Molde har blitt belønnet med den høythengende Gold Cube i ADC 102nd Annual Awards. Gold Cube ble det også på pakningsdesignet til kafferøsteriet Sterescope i Los Angeles, laget av OlssønBarbieri.

01 Nesje Header Imagex
Fra identiteten til Nesje, av ANTI Hamar.
908d8191c822f667e89a6fa41848d60460b7861c 2000x2856
Fra pakningsdesignet til Stereoscope, laget av OlssønBarbieri.

På forhånd var det 21 norskproduserte finalejobber i årets utgave av prestisjetunge ADC, som deles ut av The One Club for Creativity. På selveste nasjonaldagen ble fasiten klar under prisutdelingen i New York, hvor det klart at fem norske jobber ble hedret med pris.

Det ble altså Gold Cube på ANTI Hamars identitetsjobb for Nesje og OlssønBarbieris pakningsdesign for Steroscope. I tillegg til de to gullene ble det det delt ut tre Merit-priser til norske jobber:

  • Bleed vant Merit i kategori for Typography for typesnittet Fenul, laget i samarbeid med Displaay Type Foundry.
  • Heydays og Goods vant Merit for «Getting more food on more plates» for Plateful i kategori for Brand / Communication Design.
  • Morgenbladet og art director Claudia C. Sandor vant Merit-pris for illustrasjonen til oppslaget «Din guide til vår fremtid med koronaviruset».
346999 F0 6065 47 CE A364 F032 D443 CD0 D
Fra prisutdelingen: Magnus Vanem, Kjetil Wold, Sindre Risheim og Ellen Østmoen. Foto: privat

– Må klype oss litt i armen

– Ikke så ofte det blir gull i denne kategorien av norske byråer og både vi og kunden Ragnhild Nesje må klype oss litt i armen at jobben klatret helt til topps, forteller kreativ leder Kjetil Wold. – Vi liker å tro at det er kombinasjonen av godt strategisk innsiktsarbeid, et tydelig konsept og gjennomført designhåndverk som gjør at en internasjonal jury gir oss denne prisen.

Identiteten bygger på hvordan Nesje som en tradisjonsrik familiebedrift og møbelprodusent har overlevd i mer enn 100 år.

Barsel trumfet prisutdeling

– Designkonseptet er implementert i alle flatene Nesje opptrer på, og vi har fokusert på detaljene på samme måte som Nesje sørger for at alt må stemme i deres produksjoner, sier Senior Designer Vivi-Ann Slåttsveen, som var forhindret til å være med til prisutdelingen i NYC da det ble gull på hjemmebane to dager før, da datteren Saga ble født.

– Det må være godkjent fravær, sier Kjetil Wold .

Resten av teamet, Sindre Risheim, Magnus Vanem, Ellen Østmoen og Wold var i NYC for å motta prisen i den internasjonale konkurransens 102. utdelingsår.

– En levende organisme med sin egen stemme

Henrik Olssøn i OlssønBarbieri forteller at Stereoscope har vært et veldig givende prosjekt for byrået.

– De har gitt oss muligheten til å trekke frem spekulative aspekter om økologi som del av kommunikasjonen, som det å anerkjenne den utrydningstruede Arabica-planten som en levende organisme med sin egen stemme. Stereoscope-teamet i LA har vært utrolig fine å jobbe med, og nesten alt fra identitet, strukturell pakning, materialvalg, effekter og tekst har blitt produsert slik vi presenterte skissene for kunden. Å vinne i ADC er selvfølgelig veldig stas, og dette er vårt første gull av fem ADC Cubes så langt, forteller han.

Se alle vinnerne i ADC her.