Anorak, Per Høj og SMFB til Cannes-finale

Cannes Lions: Anorak og Per Høj har bidrag som går videre i Film-finalen for henholdsvis KLP og Nordea, mens SMFB kan vinne pris i Brand Experience & Activation for IKEA.

93749 acc45 original
Foto: Philip Schulte / Cannes Lions

Onsdag formiddag ble shortlistene i seks nye kategorier offentliggjort i Cannes: Brand Experience & Activation, Creative eCommerce, Creative Effectiveness, Film, Mobile og Radio & Audio.

Anorak fikk et bidrag på shortlist i Film-kategorien: «We Follow You» for KLP, der hovedpersonen lever influencer-livet til det fulle, men likevel har en sterk dragning mot jobb i det kommunale systemet, der de har KLP-pensjon. Filmen er produsert av Bacon med Kristoffer Borgli på regi.

Pensjon er også tematikken i Per Højs «Dette er deg i fremtiden»-kampanje for Nordea, som også gikk videre i Film-kategorien. Dette er kampanjen der de to hovedpersonene er så gamle at ingen skjønner hva de refererer til lenger, det være seg «Game of Thrones», DAB eller uttrykket «wassup». Samme bidrag vant gull i Gullblyanten i mars i kategorien Onlinefilm, og den er produsert av FUS! med Morten Borgestad på regi.

SMFB fikk tirsdag en finalistjobb i PR med «IKEA + Obama», kampanjen som handler om stolen som havnet i IKEAs billigkroken etter å ha blitt brukt av Barack Obama på hans siste Oslo-besøk. Samme bidrag var det eneste fra Norge som kom videre i kategorien Brand Experience & Activation onsdag formiddag.

Det er prisutdeling i Brand Experience-kategorien torsdag kveld. Film-vinnerne avsløres fredag.