Årets første Cannes-seier går til unge talenter fra Anorak og Kitchen

Sollin Sæle (Anorak) og Per Berge Moe (Kitchen) har vunnet sølv i den internasjonale finalen av Young Lions Digital. I tillegg ble Sebastian Bergedahl Vernang og David Fransplass Aas fra Publicis MSL shortlistet i PR-kategorien i Cannes’ konkurranse for unge team.

Sollin og Per Young Lions 2022
Det ble gjort stas på Sollin Sæle og Per Berge Moe og deres Young Lions-sølv under denne ukens prisutdeling i Gulltaggen.
Oss med en gang vi vant
Sollin og Per i øyeblikket de fikk vite at de vant sølvet.

– Da de introduserte med å si at det aldri hadde vært så mange deltakere i en kategori i Young Lions før, ble vi umiddelbart lei oss og tenkte at løpet var kjørt siden vi ikke engang nådde opp til finalist i fjor, så dette var en veldig positiv overrakelse, sier Sollin Sæle og Per Berge Moe om nyheten.

Det var til sammen 438 deltakere i årets Young Lions, fra 60 forskjellige land, og teamet er det andre norske teamet som vinner sølv i Young Lions Digital, etter Marcus Hassel og Torkel Skjolden, som den gang jobbet i Hausmann, tok Norges første sølv i 2019.

Som belønning for metallet sponser INMA festival-pass til festivalen for det unge teamet, der de skal motta den fysiske prisen på scenen i festivalpalasset.

– Vi gleder oss til å endelig sitte på en danskebåt og kalle det en yacht, klappe i takt med EDM-beaten når andre vinner pris og snakke om at kreativitet er viktig i 8,5 timer hver dag, dette blir bra! sier Per.

– Endelig er det vår tur til å peke på David Droga og fnise, sier Sollin.

– Vi kunne aldri gjort dette uten at Anorak og Kitchen lot oss sette av tid til det. Det er ikke alle bransjen som ville latt ansatte ta to dager fri midt i en arbeidsuke bare for for å være med i en konkurranse, og det er ikke alle land som har en like proff og ukorrupt arrangør som INMA. Vi skal snakke positivt om Anorak, Kitchen og INMA til alle vi møter i Cannes, avslutter de to.

Sebastian Vernang t v og David Aas fra Publicis MS Lxxx
Sebastian Vernang og Davis Aas fra Publicis MSL.

Ble blant de seks beste i PR-kategorien

Sebastian Bergedahl Vernang og David Fransplass Aas ble shortlistet i den internasjonale finalen i Young Lions PR. Teamet fra Publicis MSL (Global) kan dermed hevde å være blant verdens seks største PR-talenter.

– Veldig gøy å komme topp seks i konkurranse mot de største PR-talentene i verden. Det viser at nivået i Norge er høyt, og vi håper å kunne bidra til å løfte faget ytterligere i årene som kommer, sier Sebastian og David.

Oppgaven deres gikk ut på å utvikle en PR-kampanje for å lansere en UNESCO-kampanje for å fremme antirasisme.

– Vi jobbet ut konseptet «You Are What You Wear» basert på en innsikt om at unge i dag hyller individualisme, men søker tilhørighet til større grupper, forteller de to.

I år var det Sebastian Pandonis og Jakob Steinmo fra Anorak som deltok i Film-kategorien, der Kreativt Forum har vært ansvarlige.

– Imponert og stolte

Julie Broholm Nielsen fra Cannes Lions-representanten CAPA er fornøyd med avviklingen og resultatene fra årets konkurranse.

– Vi er utrolig imponert og stolte over alle syv team som har vært med på Young Lions i år. De har alle vist gode kreative og strategiske konsepter på et høyt nivå. Ekstra gøy er det at Norge ble shortlistet i PR og fikk et sølv i Digital. Vi må takke våre samarbeidspartnere for den gode hjelpen de gir oss, uten dem hadde det ikke vært mulig å sende lag i alle syv kategorier. Gratulerer alle sammen! Nå håper jeg våre unge løver vil nyte festivalen neste uke.

Om Young Lions

Young Lions er verdens største kommunikasjonskonkurranse for unge team, hvor talenter fra hele verden måler krefter mot hverandre i syv kategorier. På grunn av usikkerhet rundt pandemi-situasjonen da konkurransen ble planlagt, ble den i år arrangert digitalt, i stedet for under selve festivalen, som foregår til uken. I år var det Mental Helse Ungdom som sto bak briefen i den norske delen av konkurransen.