Årets Gullmikk til TRY og Den Norske Forleggerforening

Erlend Loe som leser fjas fra Facebook- og Instagram-innlegg utgjorde den beste radioreklamen i Gullblyanten 2020.

Gullmikken 3
Teamet fra TRY mottar Årets Gullmikk for kampanjen «Les bedre» for Den Norske Forleggerforening. Kampanjen vant også gull i Audio-kategorien. Foto: Tor Lie
Gullmikken 1
Foto: Tor Lie
Gullmikken 2
Foto: Tor Lie

Vi leser mer enn noensinne, men det er ikke alt vi leser på våre digitale skjermer som har like stor verdi. Forleggerforeningen ville ha folk tilbake til bøkene sommeren 2020, og hyret derfor inn kjente og kjære forfattere som Erlend Loe og Agnes Ravatn til å lese fjas fra Facebook og Instagram, i kampanjen «Les bedre» som gikk på TV, radio og i sosiale medier. Radiodelen av denne vant to Sølvmikker i løpet av 2020, og nå har den altså tatt hovedprisen Årets Gullmikk.

Det er Kenneth Lamond og Even Moseng som har vært kreativt team hos TRY, og produksjonen er gjort av Sagveien Resort.

Prisen ble delt ut av P4 og Bauer Media, som leste følgende begrunnelse.

– God reklame får deg til å føle noe. Den beste radioreklamen i 2020 får deg til å føle skam. Du skammer deg fordi du har blitt gjort oppmerksom på at du kommer til å gjøre noe dumt og meningsløst. 20 sekunder tar det. Mer trengs ikke når innrammingen er effektiv, observasjonen skarp og produksjonen akkurat som den skal.

– Ja, vennen din er Chandler fra Friends, men det er vel du som er den virkelige taperen, der du sitter og leser om det. Kanskje kan du reddes? Kanskje kan den flate stemmen til Erlend Loe som leser det du leser på internett, få deg til å tenke: makan til bortkasta talent.

– God reklame får deg til å kjøpe noe. Den beste radioreklamen i 2020 får deg til å kjøpe en bok. Gratulerer med Gullmikken, TRY, Forleggerforeningen og Sagveien Resort.

Både Sølv- og Gullmikken er priser fra P4 og Bauer Media. Hør et knippe av vinnerspottene her.