Både Og 30 år del VII: Høj på radio
I anledning at det er 30 år siden produksjonsselskapet Både Og ble startet, har vi i løpet av året gitt litt ekstra oppmerksomhet til noen utvalgte team, kreatører og kunder som har utmerket seg på radio i perioden. Nå er turen kommet til Per Høj / Saatchi.
Tekstforfatterne Mads Rønold og Øyvind Waage i Per Høj fikk forrige måned Sølvmikken for sin kampanje for bilprodusenten KIA. Hva kan vel da passe bedre enn å runde av denne artikkelserien med en aldri så liten radioprat med det ferske vinnerteamet?
Aller først, en liten brannfakkel fra Øyvind:
– Jeg opplever at annonsørene endelig har begynt å ta radio på alvor. Men jeg er veldig usikker på om det er en god ting eller ei.
Han utdyper: – Med markedssjefer og mediebyråer på banen går det nå mye radioreklame på lufta som har blitt veldig fokusert på pris, produkt og sekundlengde – og lite på idé. Jeg er redd for at folk kommer til å hate reklame så hardt, hvis det fortsetter sånn. Det er jo utrolig dumt hvis man har en langsiktig plan for merkevaren sin. Det kommer aldri til å bli sånn at folk gjør opprør mot reklame, de kommer bare til å slutte å høre etter. Så det er vi som må passe på at man fyller på litt i toppen av trakta med folk som gidder å følge med på reklame. Vi i byråene må kjempe publikums kamp, og passe på at radio er gøy også!
– Noen av de første kreative mulighetene vi fikk som nyansatte i byrå var nettopp radiokampanjer, forteller Mads. Jeg vet ikke hvor spennende unge kreatører synes det er nå, men vi synes det var veldig kult. Det er en veldig bra måte å lære seg historiefortelling og reklamefag på.
– Jeg husker de første kampanjene man skrev, med lange, kompliserte historielinjer og surrete forsøk på å etablere alt for mange karakterer, skyter Øyvind inn. – Men jeg tror vi har blitt litt flinkere etter hvert, hehe.
Det kan også antallet utmerkelser i kreative konkurranser tyde på:
I 2012 ble disse spottene for Øvingshotellet kåret til Årets radiokampanje i Gullmikken. Idéen var å få unge musikere til å lage sin egen lydlogo for å vinne øvingstid.
Rollergirls
Scott
I 2008 kjørte Stig og Stein radiobyrå en konkurranse som het «Spreng ambulansen».
Premiss: Alle manus måtte inneholde lyden av en eksplosjon. Dette bidraget for SOS Rasisme ble shortlistet i Cannes året etter:
SOS Rasisme
Toyota sto i mange år på kundelisten til Saatchi/Per Høj. Denne spotten for deres varebiler fikk sølv i Gullblyanten 2016 (det ble ikke delt ut gull i kategorien det året).
Toyota varebildager
– Vi satset på at folk kjente lyden av Smash, forteller Øyvind om neste kampanje. – Det blir kanskje færre som får med seg avsenderen, men gevinsten blir større.
Smash!
Smash! lydlogo
Da TV 2 Sumo gikk på lufta med sine spotter for Champions League, bestemte vi oss for å hylle den gode idéen med et svar fra VG Live – som fortalte at du kan få med deg både kamp og parmiddag. TV 2 Sumo svarte oss deretter tilbake, og det hele ble veldig gøy. Vi skrev faktisk også et killer svar tilbake, men da sa kunden stopp. Så dere får bare stole på oss når vi sier at dette var tipp-topp saker. Uansett, sånne vennskapelige beefs mellom merkevarer har vi alt for lite av her i Norge. Mer sånn!
TV 2 Sumo «Parmiddag» (Anorak)
VG Live (Per Høj)
– Eskil Paus fra Både Og kom til oss med en podkastidé om at det var alt for dårlige eventyr på internett, og sikkert også noen prima skuespillere med koronafri.
Slik gikk det til da Per Høj lagde promoer for podkasten Eventyr for barn på flukt:
Jan Gunnar
Nicolay
Helsedirektoratets røykesluttkampanjer har de siste årene forsynt seg godt av premiebordet.
Her er Årets gullmikk 2018, og Årets gullmikk 2019:
Stopptober 2018: Far og sønn
Stopptober 2018: Salte kjeks
Stopptober 2019: 28 sekunder
– Vi avslutter med en kampanje du sikkert har fått med deg, om du ikke er munk da, og bor i et kloster uten tilgang til radio og TV. Ikke vær munk.
Ikke munk (45s)
Ikke munk (24s)
NB: Spottene er laget hver for seg, sammen som team eller i samarbeid med en rekke andre kreatører fra Saatchi og Per Høj. Ingen nevnt, ingen glemt.