Bleed og Askeladden ble priset for typografi

Bleed har mottatt Certificate of Typographic Excellence fra New York-baserte Typography Directors Club for den visuelle identiteten til Food Society, et nytt restaurant- og takeaway-konsept fra Askeladden & Co.

Food Society 3 Posters
Food Society Street Poster 02
Food Society Street Poster 01
Food Society Chopsticks
01 Food Society Boxes Stickers

Utmerkelsen Certificate of Typographic Excellence deles årlig ut av New York-baserte Typography Directors Club. I år vurderte juryen mer enn 1600 innsendelser fra verden over, hvorav 255 av disse er valgt ut til å få det prestisjefylte «sertifikatet». De 255 vil nå samles til en utstilling, den årlige The World’s Best Typography, som skal settes opp parallelt i en rekke byer i Europa, Asia og USA.

– Vi er veldig fornøyde med identiteten Bleed har skapt for Food Society, og synes jeg det er gøy at arbeidet anerkjennes også blant de flinkeste internasjonale fagfolka, sier partner i Askeladdden & Co, Tim Nilo.

Bleed skildrer arbeidet slik: Food Society-logoen legemliggjør ideen om fellesskap, uttrykt gjennom innovativ bruk av nettopp typografi. Den delte O-en representerer punktet der de forskjellige kjøkkenene kommer sammen under ett tak. Som fokuspunktet for identiteten blir O-en en visuell gest som kan brukes på forskjellige måter for å bygge gjenkjenning.

Seniordesigner i Bleed, Camille M. Sauvé, utbroderer:

– Ideen bak Food Society handler om fellesskapsfølelsen som er sentral i matkulturer over hele verden. Typografi har vært et nøkkelelement i utviklingen av den visuelle identiteten. Jeg er stolt over at arbeidet anerkjennes av prestisjefylte Typography Directors Club, forteller hun.

Team: Kreativ leder Svein Haakon Lia, seniordesigner Camille M. Sauvé, prosjektleder Maria Helena Aaslund og strategisk rådgiver Christoffer Nøkleby.