Bouvet vant Red Dot Award for sin egenutviklede grafiske profil

1200 Bouvet-ansatte var med på å utvikle profilen «Human touch is the difference between a circle and a rounding», som nå har blitt premiert med designprisen Red Dot Award. Fire andre norske selskaper har også blitt premiert i den prestisjetunge konkurransen.

RED DOT 2
RED DOT 1
RED DOT 3
RED DOT 4

Prosjektet «Human touch is the difference between a circle and a rounding», viser hvordan 1200 ansatte var med på å sette sitt preg på logoen. Det gjorde de ved å tegne hver sin sirkel i et tegneprogram som designerne i Bouvet siden satte sammen manuelt. Det resulterte i en unik o-form i logoen.

Høythengende designpris

Den nye profilen er utviklet av Andreas Reutz, ansvarlig grafisk designer internt i Bouvet, og konsulent i Bouvet, Gry Eilertsen. Andreas kan fortelle at det er stort å vinne en pris som henger så høyt i design-universet.

Gry og Andreas
Gry Eilertsen og Andreas Reutz.

– Arbeidslivet er stort sett basert på subjektive meninger. Da er det veldig stort å vinne noe så håndfast som Red Dot Award. Ekstra gøy er det at vi har gjort arbeidet in-house, og jeg er utrolig stolt over å ha fått tilliten til å være Bouvets lead designer, sier Andreas Reutz.

Andreas forteller videre at dette er en profil som har inkludert hele Bouvet, med fokus på å visualisere sjela til selskapet; mangfoldet av folk og kompetanse.

– Uten den grunntanken ville vi ikke ha vunnet, sier han.

Profil i verdensklasse

Red Dot Award er en anerkjent pris som siden 1995 har blitt delt ut til arbeid som har en utsøkt designkvalitet. Prisen deles inn i kategoriene produktdesign, designkonsept og bedriftsdesign og identitet. Det var i sistnevnte kategori at Bouvet fikk sin pris.

Henriette Høyer, kommunikasjonsdirektør i Bouvet, forteller at de er stolte over å ha vunnet en Red Dot Award.

– Jeg er vanvittig stolt av jobben våre designere har gjort. De har løftet profilen vår opp i verdensklassen. Prisen er et veletablert kvalitetsstempel for god design og anerkjenner blant annet samarbeid og nyskaping, og med et designmiljø med over 120 designere var det også en selvfølge at profilen ble utviklet in-house, sier Høyer avslutningsvis.

Tre Red Dot-priser til Opera

Det norske browser-selskapet Opera fikk hele tre Red Dot priser for sine løsninger, to for Opera GX Mobile, som er den første mobilbrowseren laget spesifikt for gamere, og én for Hype, en browser-innebygget chat-client laget for brukere i Afrika.

Det ble også en Red Dot i Design til Montaag i Stavanger for designet til elbil-ladestasjonen Zaptec Go, en Red Dot for NeoDoppler, et medisinsk grensesnittdesign laget av Cimon Medical AS, og en Red Dot på Mokki Click & Change, et solbrillestativ laget av Mokki AS.

Den 12. november blir alle vinneren å se online på https://www.red-dot.org.