Cannes Lions: Ingen norske løver onsdag

TRY og IKEAs gullvinnende «The Trash Collection 2021» hadde en ny sjanse for pris i dag, men uten å nå opp. Det ble heller ikke pris på ANTIs «Hullevisa» for NAF.

Dette
Ingen piknik i parken: Utenfor festivalpalasset i Cannes.

Mandag denne uka, på festivalens første dag, vant TRY og IKEA gull i kategorien Print & Publishing med «The Trash Collection 2021», for øvrig bare det andre print-gullet fra Norge i Cannes Lions’ historie (det første gullet ble vunnet tilbake i 2001 av McCann med en annonse for Røde Kors).

IKEA-jobben var på shortlist i kategorien Creative Strategy, mens NAFs «Hullevisa», som heller ikke ble premiert, var nominert i Brand Experience & Activation.

Tidligere i dag ble det kjent at ytterligere tre norske jobber har gått videre til shortlist: «When Harry Met Santa» av POL for Posten fikk sin andre nominasjon i dag, denne gangen i PR-kategorien, mens NORD DDB med «Take Away Your Take Away» for McDonald’s også fikk sin andre nominasjon, denne gangen i Direkte-kategorien. Apriil ble shortlistet for «Handle With I Don’t Care» for Strahl i kategorien Creative B2B, og byrået har med det tatt sin Cannes-jomfrudom.

IMG 1995
Ting blir gjerne litt blurry av øl: Anheuser-Busch InBev fikk æresbevisningen Creative Marketer of the Year i år, noe de blant annet feiret med denne installasjonen utenfor festivalpalasset.

Reklame i det godes tjeneste

Det har lenge vært en trend i Cannes Lions at kampanjene som vinner Grand Prix har gjort et usedvanlig godt forsøk på å gjøre verden til et litt bedre sted, med tematikk som mangfold, inkludering, antirasisme, bærekraft og likestilling. Det gjelder ikke minst dagens Grand Prix-vinnere i kategoriene der de norske jobbene var nominert, Creative Strategy og Brand Experience & Activation.

I Creative Strategy var det BBDO i Belgia og sportsutstyr-forhandleren Decathlon som vant den ypperste prisen med kampanjen «The Breakaway: The First Ecycling Tour for Prisoners», der det ble arrangert en turnering innenfor såkalt eCycling, hvor innsatte i høyrisiko-fengsler deltok og kjempet mot mennesker på utsiden i den virtuelle sykkelplattformen Zwift, en del av Decathlons visjon om å gjøre sport og idrett tilgjengelig for flest mulig.

Se casefilmen her.

I Brand Experience & Activation ble Grand Prix delt ut til Dentsu i India og kunden Vice World News for «The Unfiltered History Tour», som bruker augmented reality til å fortelle sannheten om mange av gjenstandene som befinner seg i British Museum i London, nemlig at det i stor grad handler om tjuvgods fra kolonialismens tid. Kampanjen ble laget uten museets viten og vilje.

Se casefilmen her.